Hur många elbilsägare vågar köra vidare när batteriet visar mindre än 10 procent? Endast en elbil av 29 testade kom över 40 mil när bilen visade att det fanns 10 procents batteri kvar. Enligt norska NAF vågar få elbilister fortsätta längre än så.
– Den praktiska räckvidden är kortare än vad man ser på pappret, säger Nils Sødal på Naf till TU.
Norska NAF och Motor gör varje år världens största test av elbilars räckvidd på vintern. Ett viktigt test då den officiella WLTP-räckvidden som bilarna säljs med mäts i 23 plusgrader. I det senaste vintertestet flog Tesla Model S rekord och kom hela 53 mil trots tuffa vinterförhållanden med temperaturer på mellan fem och tio minusgrader.
Nu visar en ny analys av testet att Tesla också var den enda bilen som kom längre än 40 mil när batteriet visade 10 procents återstående räckvidd. I testet kördes alla elbilar tills batteriet var helt tomt och bilarna stannade. Men för en vanlig bilägare är det betydligt mer intressant hur långt bilen kommer när 10 procent av batteriet återstår, för få vågar köra längre.
– Tesla Model S som kom längst totalt. Den hade också gjort det när det var 10 procent kvar av batteriet, nämligen 440 kilometer, säger NAF-rådgivaren Nils Sødal i TU.
NAF:s två bästa råd för att förlänga räckvidden på vintern är att förvärma bilen och batteriet innan resan påbörjas. Det är också viktigt att värma batteriet innan laddning, för då laddas bilen snabbare. NAF har även testat att frysa ner elbilar till minus 42 grader.
Så långt hade bilarna körts när det var 10 procent batteri kvar
Tesla Model S 440 km
BMW i7 365 km
BMW eDrive40 350 km,
Nissan Ariya 350 km,
Hongqi e-HS9 LR Prototype 344,4 km,
VoyahFree 343,2 km
Nio ET7 340 km
Mercedes Benz EQE 300 339 km
Volkswagen ID.5 Pro 327 km
MG ZS EV 323,2 km
Källa: NAF / TU
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter