Så klarar en elektrisk Scania 23 minusgrader

Elektriska lastbilar används ofta för relativt korta, regionala sträckor, och många är skeptiska mot dess räckvidd och bristen på laddstationer. En brittisk journalist bestämmer sig därför för att köra ellastbilen Scania 40R från Trysil till Södertälje – en resa som lämnar vissa frågetecken.

I och med den stora omställningen inom bilindustrin har allt fler företag börjat tillverka ellastibilar, men till skillnad från personbilar finns relativt lite information och tester om ellastbilars prestation under längre tester. En brittisk journalist, Will Shiers, redaktör på Commercial Motor Magazine, tar därför tillfället i akt och kör en Scania 40R från Trysil i Norge till Scanias hemstad Södertälje. 

Visserligen är videon producerad av Scania själva, så man kan anta att testet varit relativt fördelaktigt. Kanske visar testet inte heller en helt ärlig vinkel, men det kan fortfarande ge en intressant bild av ellastbilars långtidsprestanda. Bland annat meddelar Shiers i början av videon att vikten på lastbilen är 34 ton, vilket innebär en dellast. Den totala vikten för en Scania 40R är nämligen 44 ton. 

Vid resans start i Trysil är det 23 minusgrader. Resan delas upp på två dagar. När journalisten passerar den svenska gränsen berättar han att lastbilens räckvidd är 20 mil med 40% laddning kvar i batteriet. Will Shiers berättar också i videon att den officiella räckvidden för Scania 40R är 350 km. Shiers laddade sin lastbil den första dagen vid gränsen och säger att han kom till stationen med 36% batteri och att det tog 46 minuter att ladda från 36% till 100%.

Will Shiers säger att han kunde ha klarat hela sträckan från start, från Trysil, till Karlstad, och rent teoretiskt hade han kunnat det, eftersom det är cirka 300-305 km. Men han valde att ladda, nådde stationen med 36 %, och kartan visar att han åkte 19 mil för att komma dit, faktiskt. Alltså, på 190 km förbrukades 64% av batteriet, vilket betyder en förbrukning på cirka 33,6% per hundra avverkade kilometer. Det ger en total räckvidd på 297 km under dessa förhållanden. Så i praktiken skulle Shiers inte ha kunnat köra till Södertälje på en laddning. 

Den brittiske journalisten uttrycker sig på ett oklart sätt angående laddningen. Han säger att han åkte 30 mil på en enda ”tank”. Men från laddstationen i Magnor via Karlstad till Södertälje är det dock 385 km. Eftersom journalisten berättar att han hade 26% kvar i batteriet i Södertälje finns det alltså ingen möjlighet att han bara laddat en gång. 

Skulle han ha laddat i Karlstad är sträckan 27 mil, alltså i princip 30 mil. Därför måste 74% av batteriet använts för de 27 milen. Detta innebär en teoretisk räckvidd på 365 km, men då måste man också tänka på att lastbilen är 10 ton lättare än den tillåtna totalvikten. 

Som slutsats kan man säga att testet lämnar en del frågetecken kring laddningen och hur det egentligen genomförts. Baserat på informationen i videon kan man säga att räckvidden vid gynnsamma förhållanden kan nå de utlovade 350 km. Men vid förhållandena som i videon är den verkliga räckvidden snarare strax under 300 km, ändå en positiv siffra med tanke på de hårda temperaturförhållandena.
LÄS MER: