En ny typ av airbag kan revolutionera designen av bilrattar. ZF Lifetec vill flytta bort krockkudden från mitten. Det öppnar upp för helt nya tekniska möjligheter med ratten.
Airbag, eller krockkudde som vi ofta säger i Sverige, infördes på 1980-talet och sedan dess har de suttit i mitten av rattnavet. Från början täcktes de av stora plastkåpor. Sedan teknologin utvecklats har kåporna kunnat göras mindre, men fortfarande styr krockkudden designen av ratten.
Nu har bildelstillverkaren ZF Lifetec tagit fram en ny krockkudde som de hoppas ska revolutionera och modernisera bilratten. Istället för att placera kudden i mitten sitter den på ovansidan av ratten och utlöses genom den övre rattkransen.
Genom den nya designen ska ytan där krockkudden kunna användas på ett bättre sätt, till exempel för en pekskärm med olika kontroller för bilen. ZF jämför den med en smartphone i ratten som smälter in med de övriga skärmarna i bilen.
– Med detta nya koncept möjliggör vi designfrihet för rattar utan att kompromissa med säkerheten”, förklarar Harald Lutz, utvecklingschef på ZF Lifetec.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter