Volvo Cars gjorde enorm succé med ”Made by Sweden” och hyllade reklamfilmer med Zlatan, Börje Salming och Robyn. Men bilmärket har i tysthet skrotat ”Made by Sweden”.
Istället har den gamla devisen ”Volvo for Life” nu tagits tillbaka i Volvos nya reklam.
Volvo Cars reklam under parollen ”Made by Sweden” fick enorm uppmärksamhet för några år sedan. Reklamfilmen med svenska nationalsången och Zlatan Ibrahimovic visades i hela världen och gjorde enorm succé. Filmen ”Vintersaga” med Börje Salming och flera andra kända svenskar vann ett guldägg. Även Swedish House Mafia släppte en uppmärksammad film med Volvo Cars.
– Vi skapar våra kampanjer under begreppet ”Made By Sweden”. För oss är det viktigt att visa fram vårt ursprung. Det ger varumärket styrka och visar omvärlden den grund vi arbetar utifrån som biltillverkare, sade Volvos marknadsdirektör Per Carleö i samband med det prestigefyllda priset.
Enligt Volvo själva ”tog det bilreklam till en ny nivå” och satsningen belönades även med reklampriset 100-wattaren. Men nu uppger reklamtidningen Resumé att Volvo ”under radarn” har skrotat det en gång så hyllade och framgångsrika reklamkonceptet. Den tidigare så frekventa devisen är också helt borttagen från Volvo Cars hemsidor.
Bakom filmerna och konceptet låg reklambyrån Forsman & Bodenfors, men idag är Volvo Cars samarbete med reklambyrån bara en bråkdel av vad det har varit. Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö jobbar heller inte kvar på bolaget sedan han fått en kraftigt decimerad roll. Han lämnade Volvo Cars under 2020 och arbetar nu på Telia.
Volvos globala marknads- och varumärkeschef Andreas Malm uppger för Resumé att de alltid ser över sina samarbeten. Volvos ”Made by Sweden”-koncept med Zlatan som främsta fanbärare somnade in i tysthet och används inte längre.
–”Made by Sweden” har som koncept i reklam, om jag inte missminner mig, inte använts sedan 2018. Som företag lever vi efter devisen varje dag. Vi är i globalt företag som är sprunget ur svenska värderingar. Något vi ser är lika relevant för resten av världen som för oss i Sverige, säger Andreas Malm till Resumé.
Nu är det den gamla sloganen ”Volvo for Life” som tagits till heder igen och företaget lyfter återigen säkherhet som det främsta kärnvärdet. För två veckor sedan kom den nya reklamfilmen ”For life – When you feel safe you can truly be free”. Den nya filmen är gjord av reklambyråerna Grey och AKQA. Den svenska artisten Seinabo Sey sjunger ledmotivet till reklamfilmen som är en cover på Queens ”Don’t Stop Me Now”. I filmen möter vi paralympiska medaljören Liu Cuiqing och brittisk-japanska skateboardåkaren Sky Brown.
– Alla kundrelationer utvecklas, särskilt de djupt omhuldade. Forsman & Bodenfors är stolta över vårt mångåriga partnerskap med Volvo Cars och vi kommer alltid att med glädje vilja utforska hur vi kan möta behoven hos Volvo Cars varumärke och verksamhet. Ibland involverar det kampanjer som är omfattande, globalt och mycket synligt. Andra gånger är det tystare, eller mer internt fokuserat, eller helt enkelt mindre upptaget. Vår relation förblir speciell, oavsett aktivitetsvolym, uppger Forsman & Bodenfors globale vd Toby Southgate i en skriftlig kommentar till Resumé om det minskade samarbetet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter