Tesla vill revolutionera bilvärlden med sin nya teknik. Företaget vill att andra biltillverkare ska gå över till 48-voltssystemet Tesla använder till sin Cybertruck. Elbilstillverkaren hävdar att det skulle minska kostnaderna och öka effektiviteten för alla.
– Det ger ytterligare driftseffektivitet, kostnadsminskningar och tillverkningsautomatisering, uppger Tesla.
Tesla introducerade sitt 48-voltssystem för världen första gången i deras Cybertruck modell. Enligt Tesla är systemet både billigare och möjliggör en förbättrad drifteffektivitet jämfört med de 12-voltssystem som används annars. Det ska bland annat kräva en fjärdedel av elektriciteten för att leverera lika mycket ström som 12-voltsystemet, skriver Electrek. Nu vill Elon Musks företag att fler biltillverkare ska använda sig av Teslas teknik.
I ett ovanligt blogginlägg från Tesla väljer de att visa upp sex olika kontakter från 48-voltssytemet. De är alla väldigt lika i sin form och storlek och det som skiljer dem åt är insidan där alla fått olika lösningar som gör att de ska passa in på mer än 90 procent av de elektriska applikationer som dagens bilar har.
Om blogginlägget kommer locka andra biltillverkare att införa systemet återstår att se. Tesla har dock vid andra tillfällen skickat ut olika guider till biltillverkare hur systemet fungerar. Företaget planerar även att använda sig av 48-voltsystemet till sin Cybercab.
Tesla har tidigare lyckats övertyga andra biltillverkare att genomföra tekniska lösningar. Det gjorde företaget bland annat med sitt NACS-system som i dag används som standard för laddning av elbilar. Tesla valde dock inte att lyfta aspekten att många av komponenterna till deras 48-voltssystem kan vara svåra att få tag på, enligt Carscoops.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.