Så galet mycket förlorar Ford på varje såld elbil

Ford ökade sin totala vinst, men elbilar fortsätter att vara en svår huvudvärk. Varje såld elbil fick Ford att blöda 407 000 kronor. 

Bilindustrin går ingen om en svår period i stora delar av världen. Ford är inget undantag, även som vinsten steg med 5,5 procent i tredje kvartalet. Den totala rörelsevinsten blev 28 miljarder kronor för Ford. Ford tvingas i likhet med andra spara pengar. 
Vi kommer att fortsätta att vara laserfokuserade på kostnader och bli smalare som företag, säger Fords vd Jim Farley under investerarsamtalet.

För de gamla biltillverkarna är övergången till elbilar ett svårlöst dilemma. Elbilarna slukar just nu massor med kostnader men säljer dåligt. Och investerar du inte kan du stå frånåkt om ett par år. Ford har till skillnad från många andra biltillverkare lagt sina elbilar i ett eget bolag. Resultatet är skräckinjagande.

Nya elbilen Ford Capri ska hjälpa tillverkaren minska förlusterna på elbilar.

På 32 000 sålda elbilar förlorade Ford 13 miljarder kronor. Det innebär att de 32 000 sålda elbilarna var och en orsakade en förlust på 407 000 kronor. Och då ska man ha i åtanke att Ford ändå sänkt sina kostnader på elbilar med en miljard dollar 10,6 miljarder kronor. Kostnaden för att tillverka en Ford Mustang Mach-E har minskat med 55 000 kronor. Problemet är att priserna sjunkit med lika mycket. 

Tidigare under kvartalet stoppade Ford sina planer på att lansera en stor elektrisk SUV med sju sittplatser. De ändrade planerna orsakade stora extra kostnader. Tappet på elbilar räddas i stor utsträckning av att Ford Pro som tillverkar de största pickuperna och arbetsbilar går bra. De ökar sina intäkter med 10 procent och gjorde en vinst på 20 miljarder kronor. Marginalen på 11,6 procent är något de flesta biltillverkare bara kan drömma om. 
LÄS MER: