Så förstörs superbilar för miljoner i krocktesterna – svenska Koenigsegg kraschas

Även de dyraste superbilarna måste krocktestas. 
Biltillverkarna tvingas förstöra bilar för miljontals kronor. 
Svenska Koenigsegg har hittat ett smart sätt att krocktesta sin superbil med 1500 hk utan att det kostar miljontals kronor. 

Har du också funderat på hur superbilstillverkarna klarar att krocktesta sina bilar så att de blir godkända för att användas på allmäna vägar?

Vissa biltillverkare krocktestar även de dyraste superbilarna på alla möjliga sätt för att få dem godkända. Till exempel förstörde Bugatti flera Veyron-bilar för över 20 miljoner styck under utvecklingsarbetet. 

Mercedes mosade sin superbil  SLS-AMG flera gånger om för att få den godkänd i krocktesterna. Även Ferrari, Lamborghini och McLaren kraschar sina nya bilmodeller för 10-tals miljoner kronor. 

Svenska Koenigsegg har dock hittat ett smartare sätt – tack vare att kolfiberbilen är så stark. En enda Koenigsegg Regera skulle kosta 30 miljoner kronor att krocktesta på vanligt sätt. I en film visas hur Koenigsegg tar fram en speciell krocktestbil som kan återanvändas flera gånger. Kolfibermonocoquen på Koenigsegg är så stark att den i princip inte går att förstöra och kan därför krocktestas flera gånger. Du ser själv på filmen hur Koenigsegg går loss på bilen både med krockar och slägga!

https://youtu.be/D5XFxJmAjoo