Elektriska superbilen Rimac Nevera har slagit världsrekord. Nu arbetar Rimac på en ny superbil som gör elektricitet av diesel med hjälp av banbrytande nanorör.
Elbilen Rimac Nevera har slagit 22 världsrekord och har elmotorer på 1914 hästkrafter och 2360 Newtonmeter i vridmoment. Superbilen når 200 km/h på 4,42 sekunder. Upp till 300 km/h tar det 9,22 sekunder och 400 km/h nås på 21,31 sekunder. Nu öppnar företagets grundare Mate Rimac upp för att använda ny banbrytande teknik för nästa superbil – där diesel används.
– Rimac är inte enbart elektrisk – den gör det som är mest spännande just nu, säger han till Autocar.
Superbilsföretaget arbetar nu med en ny teknologi där nanorör används för att omvandla diesel till elektricitet. Tekniken överhettar olika flytande bränslen för att generera elektricitet. Mate Rimac uppger för Autocar att den nya drivlinan kan använda petroleumgas i flytande form, väte och diesel. Rimac samarbetar med en startup som experimenterar med den nya tekniken.
Tekniken med nanorör kommer att orsaka CO2-utsläpp, men betydligt mindre än en traditionell förbränningsmotor. Enligt Rimac är verkningsgraden 80 procent jämfört med 30 procent för en genomsnittlig förbränningsmotor. I vissa länder torde det göra motorn renare än en elbil som laddas med olje- eller kolgenererad elkraft. Mate Rimac uppger att teknologin kan ha betydande påverkan på hela bilindustrin, men i synnerhet sportbilar kan spara in vikt från tunga batterier.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter