Rasar mot nya bilars släckta bakljus: ”En nysning drar mer ström”

Nu växer kritiken mot problemet med nya bilar som kör med släckta bakljus – helt lagligt. 
Både motorjournalisten Robert Collin och nu också Riksförbundet M Sverige varnar för problemet med bilarnas automatiska ljuslägen.
Har du inte koll på din bil riskerar du att åka utan lyse i skymning, regn och dimma.

Sedan nästan tio år tillbaka gör EU-regler det möjligt för bilar att framföras med släckta bakljus på våra vägar under dagtid. Det är det automatiska ljusläget på många bilar som gör baklyktorna är släckta. Många förare missar att ställa om ljuset manuellt till exempel vid regn och dimma. 

Nu växer kritiken mot ljusproblemet på nya bilar. Först uppmärksammade den kände motorjournalisten Robert Collin problemet och nu går även Riksförbundet M Sverige ut och varnar för problemet. 

– Ansvaret för bilens belysning ligger på föraren. Men biltillverkarna har inte gjort det särskilt enkelt, symboler och automatiska lägen kan vara svåra att förstå, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Syftet med EU-reglerna om bilbelysningen, kallade daytime running lamps, DRL*, är att spara energi och därmed bränsle. Belysning med svagare strömstyrka än halvljuset innebär att mindre effekt krävs från bilens generator och motor. Men betydelsen har blivit försumbar när de strömsnåla LED-lamporna blivit standard. 

– I Sverige var det nya reglementet ett stort steg bakåt. Vi hade vår halvljuslag sedan 1977 som krävde halvljus, och därmed även bakljus. Den lagen ersattes av EU-reglementet. Längre söderut i Europa är gryning och skymning ganska snabba. Här uppe i norr betydligt långsammare. När ska bilens automatik tända ljuset? Koreanska bilar väntar tills det är nästan mörkt, japanska är aningen snabbare, tyska ännu lite snabbare. Men inte tillräckligt, skriver motorjournalisten Robert Collin i Aftonbladet. 

Efter att Robert Collin tagit upp saken i sina tester har Volvo tänt bakljusen även på dagtid, men många andra bilmärken har fortfarande släckta lampor. 
– Att ursäkta sig med att bakljusen drar ström (=bränsle) håller inte. Moderna led-bakljus drar så lite ström att det knappt går att mäta. En nysning när man råkar trampa till lite på gasen kostar mer soppa än tända bakljus i en månad, skriver Collin. 

Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset

• Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. Vissa situationer, som dimma, kan ändå kräva manuell aktivering av bakljusen. Du som förare är alltid ansvarig för att bilen har rätt belysning.

• Klassiskt läge: halvljus. Med ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. Ofta kan vredet lämnas i detta läge. Du slipper tänka mer på om bakljusen lyser eller inte, men går miste om AUTO-lägets anpassningsbara belysning.

Källa: M Sverige,