En gammal Volvo 145 beräknas gå för otroliga 400 000 kronor på auktion. Men det är inte vilken Volvo kombi som helst. Bilen är en unik prototyp som är renoverad till ”bättre än nyskick”.
Volvo 145 var en riktig slitvarg och var en trotjänare bruksbil åt 100 000-tals svenska familjer ända fram till 1980-talet. Nu är de flesta exemplar borta och bilen börjar bli en åtråvärd klassiker. Men vem hade trott att en Volvo 145 skulle bli värd uppemot 400 000 kronor?
Nu säljs en 145:a från majrevoltens 1968 hos Bilwebauctions i Sverige och bedöms gå för uppemot 400 000 kronor. Men det är inte vilken 145:a som helst. Det handlar om en unik förseriebilar, prototyp nummer 28 i en serie på 30 bilar. Bilen är i nyskick och har vunnit priser på många bilutställningar.
– Bilen kommer att bli ett eftertraktat objekt av Volvo-entusiaster och samlare då den är i absolut toppskick och har ägts av Sveriges mest välrenommerade 140-renoverare. Bilen beskrivs bäst som bättre än nyskick, uppger Bilwebauctions.
Prototypserien användes som studie på monteringsbanan och de flesta bilarna användes som krocktester och för hållfasthetsprov. Den aktuella bilen gick till Bahco för utprovning utav motorvärmare och bensinvärmare.
Efter att ha använts av Bacho såldes den till Upplands motor 1978 och fick en ny B18B-motor. En kvinna i Kalmar köpte bilen och sedan gick den vidare till hennes bror. 2001 ställs bilen av och har därefter inte använts.
Den nuvarande ägaren köpte bilen 2016 och har helrenoverat den. Resultatet blev så bra att bilen vunnit priser och blivit uppmärksammad i många tidningar.
– Varje detalj på bilen är renoverad och helt felfri, studera tex det fantastiska motorrummet med sin B18B motor med dubbla SU-förgasare och Bahcovärmare.Interiören är i minsta detalj i nyskick, ren och helt fläckfri, uppger Bilwebauctions.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter