Den som använder bilen i tjänsten eller för jobbpendling i Sverige förlorar stort. Tjänstebilsexperten Ronny Svensson har startat ett milersättningsuppror – som nu ser ut att få gehör.
– Jag är den förste att säga att vi just nu har en orimlig situation, sade finansminister Mikael Damberg i en riksdagsdebatt i fredags.
Anställda som använder bilen i tjänsten i Sverige förlorar stort, den skattefria milersättningen täcker i dag inte ens drivmedlen, oavsett om du använder egen bil eller har tjänstebil. Den som använder sin egen bil får 18,50 kronor per mil skattefritt, efter den senaste höjningen av diesel och bensin räcker det oftast inte ens till bränslet, och det blir inget kvar för att betala kostnaden för bilen. Även reseavdraget är på 18,50 kronor per mil och täcker inte kostnaderna.
Den som har tjänstebil får 6,50 kronor för att tanka. Det innebär att man själv får sponsra drivmedlet, eller att företaget måste betala ut ersättningen som skattepliktig lön. Trots att Sverige har världens högsta dieselpris har vi lägre skattefri milersättning än andra europeiska länder.Tjänstebilsexperten Ronny Svensson fick nog och startade ett milersättningsuppror.
– Det är mycket upprörande för varje krona som föraren skall köpa drivmedel med kostar det företaget två kronor och sextioöre Ersättningen har inte justerats sedan 2007 dvs samma år som Iphone presenterades av Steve Jobs. Detta måste ändras, säger Ronny Svensson.
Nu ser det ut som att Ronny Svenssons uppror ska få gehör. Under en riksdagsdebatt om skatten på drivmedel i fredags öppnade finansminister Mikael Damberg för justeringar av milersättning och reseavdrag.
– Jag är den förste att säga att vi just nu har en orimlig situation. När det gäller vanliga människor som inte kan ta sig till och från jobbet därför att det blir så dyrt tycker jag att det är dags att utveckla reseavdraget, som inte har förändrats eller höjts sedan 2008-2009, bara för att ta ett exempel, sade finansminister Mikael Damberg under debatten, enligt auto motor sport.
Under måndagskvällen intervjuades Mikael Damberg i Studio Ett i Sveriges Radio P1 och sa att det även kan komma ytterligare insats utöver ett höjt reseavdrag.
– Jag utesluter inte att vi kan behöva ha krispaket i någon mening. Vi kommer att agera. Det som ligger först är diskussionen kring ett moderniserat reseavdrag men också den här sänkta skatten som kommer första maj. Men jag tittar på flera scenarier för det kan behövas ytterligare insatser, säger finansminister Mikael Damberg (S) i Studio Ett.
Ronny Svensson är glad att det äntligen händer något i de politiska leden, men med skenande bränslepriser är det bråttom. Och förvirringen verkar vara stor hos politikerna, vissa trodde att det var Skatteverket som ansvarar, men det är helt. fel.
– Jag har fått respons från Skatteutskottet och bristen på kunskap verkar vara stor eller om det är ovilja. De trodde att skatteverket skötte detta, vilket inte stämmer. Det är inkomstlagen som styr detta. Det har blivit ännu viktigare nu när drivmedelspriserna har stuckit i väg, folk tar stryk när de arbetar. Det måste höjas snarast. Det kan inte vara meningen att folk ska betala för att arbeta, säger Ronny Svensson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter