Porsche släpper en ”billigare” instegsmodell av elbilen Taycan. Största skillnaden är att bilen får endast bakhjulsdrift. Än så länge finns den bara i Kina.
Hittills har Porsche Taycan funnits i de dyrare Turbo- och 4S-modellerna. Det har inneburit en prislapp på minst 1.170.000 kr och uppemot två miljoner för den som vill åka elektrisk Porsche.
Men nu är en mer överkomlig Taycan på väg, som är bakhjulsdriven i stället för fyrhjulsdriven. Den heter kort och gott Taycan. Än så länge finns bilen enbart i Kina, men Porsche kan släppa den i Europa när de vill.
Bilen finns med två olika batterier och effektnivåer. Den enklaste modellen har ett batteri på 79,2 kWh och 326 hk (408 i overboost-läge), räckvidden är 414 km. Den som vill ha lite längre räckvidd väljer Performance Battery Plus på 93,4 kWh och hela 380 hk (476 hk i överboost) och 489 kilometer räckvidd. Toppfarten för den snabbare varianten är 230 km / h och 0-100 km/h går på 5,4 sekunder. Dock är siffrorna enligt den gamla NEDC-normen, så det återstår att se vad WLTP-siffrorna blir.
I Kina kostar basmodellen för Taycan 888 000 RMB. Om du vill ha det större batteriet kostar Taycan 948,00 RMB. Om man räknar bort den höga kinesiska skatten så borde det innebära att bilarna hamnar en bra bit under miljonen i Europa.
Maths Nilsson är grundare av Carup.