Porsche-modellen du kan köpa till vrakpris

Porsche Cayenne säljs till vrakpriser. Enligt experten beror det på designen och bilen kan bli ett fynd.
– Det är för att de är lite omoderna i formen, men priset har bottnat och kommer att stiga, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.
Men råkar du ut för allvarliga fel kan bilen bli din ruin.

Den här modellen kom i början av 2000-talet och slog ner med dunder och brak. Då ville alla ha en Porsche Cayenne. Men sedan hände något och i dag kan man köpa ett exemplar i väldigt fint skick för långt under 100 000 kronor. Ett renoveringsobjekt kan kosta 20 000 kronor
– Det är för att de är lite omoderna i formen, som en uppsvälld bulle. I dag vill man ha skulpterade bilar, men sedan blir det retro och då kommer priset att stiga, säger Michael Luft.

Han har arbetat med bilar i 40 år och besökt bilauktioner över hela världen. Michael Luft vet varför Cayenne är så billig.
– Vid den tiden skulle formerna vara lite rundare, som en bulle och det är man inte så förtjust i dag, därför är de så billiga. Men det är en väldigt bra bil, jag tipsade till och med min son att köpa en, säger Michael Luft.

Det har hänt mycket inom bilbranschen sedan Porsche Cayenne lanserades för över 20 år sedan. Tiden har hunnit ifatt bilen som i dagens tycke och smak inte anses vara särskilt snygg.
– I dag vill man ha bilar som är mer konstnärliga i formerna, till skillnad från när Cayenne kom, säger Michael Luft.

Han berättar att det var bildesignern Chris Bangle som började med den här nya trenden med mer konkava former.
– Sedan har det slagit igenom och då har bilarna som hade de här rundade formerna, lite som bullar blivit omoderna, säger Michael Luft.

Men det kommer att förändras. Begagnatpriserna på Porsche Cayenne har nått sin botten och i framtiden kommer de att bli värda mer.
– Vill man inte betala så mycket och inte förlora pengar, då är det Cayenne, de har bottnat och hittar man ett fint exemplar så kommer den att öka i värde, säger Michael Luft.

Dessutom är Porsche Cayenne en riktigt bra bil, åtminstone när allt fungerar. Om man vill ha något lite kraftfullare för en blygsam slant är det en bra investering. Så länge allt funkar. Leta efter en felfri välunderhållen bil och undvik till varje pris renoveringsobjekt.
– Det är inget fel på dem, jag sa precis till min son att det kommer att bli ett samlarvärde till dem. Fina Cayenners är ett bra köp, förvånansvärt billiga, säger Michael Luft.

Att hitta en fin och väl underhållen bil är viktigt. Hugade spekulanter ska ha i åtanke att bilen har de högsta tekniska reparationskostnaderna av alla bilmodeller i flera rankinglistor. Det finns en hel del saker att se upp med.

De sexcylindriga motorerna är relativt pålitliga medan V8:orna bland annat kan ha problem med kylvätskerör i plast som kan spricka. Dessutom kan kardanaxeln behöva bytas. Lyssna också från ljud från fördelningslådorna i fyrhjulsdriften (dyrt att byta!). Och tänk på att bilen kan övervämmas om dräneringsrören till takluckan sätts igen. Turbomodellen kommer med massor av hästkrafter, men också risk för mängder av dyrbara fel. Räkna med att tömma bankboken om du köper fel exemplar.
LÄS MER: