Polisens nya superbil kan bryta mot lagen – stoppas akut

Polisens nya superbilar som kan mäta farten på mötande bilar kan bli stoppade. Polisen har i all hast avbrutit utrullningen av den nya Volovo XC60:n. 
Bilarnas radar och 360°-kamera kan vara olagliga att använda. 
– Vår rättsavdelning tittar på de här frågorna just nu, och bilarna testas på några platser i landet, säger Iréne Sokolow, polisens nationella mediacenter, till Norra Halland.

Polisens nya Volvo XC60-bilar med fartkameror och 360°-kameror har börjat levereras ut till polisdistrikten och tester pågår just nu. Totalt har polisen köpt in 2200 bilar som skulle bli fartsyndarnas skräck. Tanken var att bilarna skulle tas i bruk efter sommaren.

Men nu visar det sig att polisen kan ha gjort en jättemiss, och köpt in 2200 bilar med teknik som är olaglig att använda. Nu ska rättsexperter bedöma om tekniken som finns i de nya polisbilarna verkligen är laglig, avslöjar tidningen Norra Halland

– Vi kan inte säga i dag vilka funktioner som de nya bilarna kommer att utrustas med. Så fort vi har mer att berätta kommer vi att återkomma, säger  Iréne Sokolow, vid polisens presstjänst.

Totalt är det 2200 Volvobilar som polisen beställt – nu kan det visa sig att bilarna måste byggas om då tekniken med fartradar och 360-graderskameror kan vara olaglig i Sverige.

Bilarna som kan stoppas är Volvo XC60 B5 Diesel med polismålning, mildhybrider med 235 hk. Samt Volvo V90 T6 för den civila trafikpolisen. 

De nya bilarnas radar kan mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar på sidovägar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Bilarna kan också parkeras som en temporär fartkamera. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet. Superteknik som nu kan visa sig vara olaglig och ha utvecklats i onödan. 

Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.

Till skillnad från en vanlig Volvo finns ingen fartspärr. Polisens XC60-bilar toppar 220 km/h. Bilen är ändå betydligt tyngre än en vanlig Volvo, hela 2121 kg. Tack vare förstärkningar i chassit får den ändå lasta 549 kg.

Tanken var tidigare att bilarna skulle tas i bruk i höst – nu är det oklart vad som händer. 

Volvo XC60-bilarna har börjat testas ute i polisdistrikten – men bilarna får inte användas i trafik. Nu ska rättsexperter titta på om bilarna verkligen är lagliga.

Polisen har också valt dieselbilar i stället för laddhybrider eller elbilar, något som kan bli ett problem. Bilarna ska levereras fram till 2029, och Volvo Cars har uttalat att de ska sluta tillverka bilar med förbränningsmotor senast 2030. Nästa generation av Volvo XC60 lanseras 2024 och sägs bli helt elektrisk. Kanske måste även polisen börja med elbilar då.