Efter att Polestars förluster ökat och aktien fallit med 33 procent på en månad – nu ger vd Thomas Ingenlath tvivlarna svar på tal. Polestar satsar fortfarande på att nå sitt mål på 290 000 sålda bilar 2025.
– Vi springer definitivt inte efter Tesla, som vill ha X fabriker och volymer i miljoner, säger Ingenlath till Autonews.
Elbilstillverkaren Polestar börsnoterades på Nasdaq på midsommaraftonen 2022. Då stod aktien i 13 dollar och börsvärdet beräknades till 275 miljarder kronor. 14 månader senare har 80 procent av börsvärdet (220 miljarder) försvunnit. Aktien har gått ner 33 procent den senaste månaden efter att rapporten för andra kvartalet visade att förlusterna ökar igen.
Men betydligt bättre tider ligger framför företaget och dess aktieägare, enligt en ny intervju med vd Thomas Ingenlath i branschtidningen Autonews. Nya kommande modellerna Polestar 3, 4 och 5 gör att utsikterna ser betydligt ljusare ut för Polestar och dess aktieägare.
– Modellportföljen borde göra det möjligt för oss att ha en hållbar verksamhet när det gäller att tjäna pengarna som vi behöver för att finansiera vår framtid och belöna de människor som har investerat i företaget, säger Thomas Ingenlath.
Ingenlath bekräftar i intervjun att Polestar fortfarande håller fast vid sitt volymmål på 290 000 sålda bilar år 2025. I år är prognosen att sälja 60 000-70 000 bilar. Den imponerande tillväxten ska ske genom att satsa på lyxiga premiumbilar istället för att satsa på lågprissegementet.
– Vi springer definitivt inte efter Tesla, som vill ha X fabriker och volymer i miljoner. Vi vill att Polestar 3, 4 och 5 ska säkra vår plats i premium-lyxsegmentet snarare än att producera mindre, billigare bilar, säger han till Autonews.
Polestar tänker inte heller ge sig in i ett priskrig med Tesla och andra för att nå volymmålet, enligt Ingenlath är det viktigare att nå marginalmålet på 9 procent. Den försenade Polestar 3 har varit kostsam för företaget, men snart ska en lösning av mjukvaruproblemen vara klar. Thomas Ingenlath körde bilen i somras och var nöjd med hur modellen gjort framsteg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter