Idag riskerar Polestar att få en ny varning från Nasdaq om avnotering. Biltillverkaren uppger dock att det inte finns risk för att aktien kastas ut.
– Vi förväntar oss att få ett meddelande från Nasdaq och att utfärda ett erkännande om mottagandet, i linje med normal praxis, säger kommunikationschefen Bojana Flint.
Oroliga aktieägare i Polestar har hört av sig till Carup och undrat om det finns risk för att aktien avnoteras från Nasdaq under fredagen. Då har det gått 30 handelsdagar sedan Polestar gick under Nasdaqs krav på att aktier ska stå i över 1 dollar. Enligt regelverket kan bolaget då bli varnat. Kursen just nu är 0,89 dollar.
Polestar bekräftar för Carup att de kan komma att få ett meddelande från Nasdaq om att kursen är för låg, men dementerar helt att aktien kan bli avnoterad.
– Nej, våra aktier kommer inte att avnoteras imorgon, de kommer att fortsätta handlas imorgon, säger kommunikationschefen Theo Kjellberg.
Troligen kommer dock Polestar att idag ta emot en varning från Nasdaq om att kursen understigit 1 dollar under 30 dagar. Därefter har bolaget 180 dagar på sig att få upp kursen. Det kan ske endera genom att aktiekursen går upp eller att bolaget gör en så kallad omvänd split där flera aktier slås ihop till en.
– Vi förväntar oss att få ett meddelande från Nasdaq och att utfärda en press release om mottagandet, i linje med normal praxis. Polestars ADS kommer att fortsätta att handla på Nasdaq och företagets verksamhet kommer inte att påverkas av mottagandet av meddelandet. Meddelandet, när det mottagits, kommer sannolikt att antyda att Polestar, i enlighet med Nasdaqs noteringsregel, har 180 dagar, eller början av januari 2025, på sig att återfå överensstämmelse med kravet på lägsta budpris genom att låta slutkursen för företagets ADS uppfylla eller överstiga 1,00 USD per ADS under minst tio på varandra följande arbetsdagar. Om företaget inte återfår efterlevnaden inom efterlevnadsdeadline, kan företaget ges ytterligare 180 kalenderdagar för att återfå efterlevnaden enligt Nasdaqs listningsregler, säger Bojana Flint, chef för Investor Relations.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter