Ny Polestar 2 började ryka under laddning: ”Kylvätskeläckage”

Polestar går nu ut och dementerar den norska polisens uppgifter om att en ny Polestar 2 i Oslo brunnit under laddning. 
Även polisen i Oslo tog senare tillbaka sina uppgifter om att det var en brand.
Enligt Polestar handlade det endast om rökutveckling från bilen som bara var fyra dagar gammal. 

Den nya elbilen Polestar 2 har fått en tuff start på den skandinaviska marknaden. CarUp har rapporterat om att minst 30 bilar står på verkstad och väntar på reparation efter att ha blivit bärgade. Och för en dryg vecka sedan återkallades alla bilar på grund av att drivningen plötsligt kan försvinna. Vd:n Thomas Ingenlath gick ut i ett öppet brev och bad om ursäkt. 

Nu kommer nya uppgifter om att en fyra dagar gammal Polestar 2-bil börjat brinna under laddning vid ett hus i Lilleaker utanför Oslo på lördagskvällen. Enligt polisens första uppgifter kom flammor ur huven. Något polisen senare tog tillbaka, då det enbart handlade om rökutveckling.

Polestar dementerar nu uppgifterna om brand – det ska enbart ha handlat om rökutveckling. 
– Vår granne var den som varnade oss för rökutvecklingen och tror att han har sett några gnistor. När vi kom fram till bilen rök det om den. Vi tog omedelbart strömmen och kopplade bort laddaren från bilen. Brandkåren underrättades och var på plats inom fyra minuter. När brandkåren var på plats hade röken lagt sig, säger bilägaren i ett uttalande till Polestar.

Polestar tarhändelsen på stort allvar och har skickat specialister från Sverige som redan kan ha hittat orsaken till felet. 

Ett team av specialister skickades direkt från Polestars huvudkontor för att utreda och har bekräftat att avdunstad kylvätska ledde till det som upplevdes som rök. Teamet undersöker nu både orsaken till kylvätskeläckaget och vad som ledde till avdunstningen. Resultaten från Polestar uppgav också att det inte fanns några tecken på att det brann i bilen eller att felet var relaterat till huvudbatteriet. Inga liknande incidenter har inträffat på någon av de andra marknaderna där vi verkar. Vi tar denna fråga på allvar och kommer att fortsätta att undersöka detta noggrant.

Att elbilar skulle brinna oftare än fossila bilar är en myt. Det är tvärtom så att bränder i bilar som drivs av bensin- eller diesel är vanligare. Batteripaketet sitter väl skyddat och det tar vanligen lång tid innan det fattar eld.