Planen: Så ska Aston Martin köra om Ferrari och Rolls-Royce

Aston Martin växlar upp och siktar mot toppen. Märket ska bli ännu exklusivare och konkurrera med Ferrari både i Formel 1 och bilhallarna. Första steget är nygrillade Aston Martin DB12  – här har bilen Sverigepremiär. 

Trea i Formel 1-mästerskapet före Ferrari och med häng på andraplatsen. Stärkta av framgångarna satsar Aston Martin ännu hårdare och tänker gå för förstaplatsen. Och inte bara på racerbanorna. Detsamma gäller i bilhallarna – Aston Martin laddar om för att komma till toppen. 

Aston Martin ska bli ännu exklusivare och tänker inte nöja sig med stå i skuggan av Ferrari och Rolls-Royce. Nu ska det ikoniska brittiska märket bli lika prestandaintriktat som Ferrari och lika lyxigt som Rolls-Royce. I flera städer, bland annat New York, öppnas nu ultralyxiga flag ship stores. Enligt styrelseordföranden Lawrence Stroll ska Aston Martin sälja 10 000-15 000 bilar om året framöver, jämfört med de 6400 bilar som såldes ifjol. 

Aston Martin har verkligen inte fått full utdelning de sitt ikoniska varumärke de senaste åren.  Men märkets framgångar i Formel 1 sägs ha fått kunderna att bli betydligt köpsugna, och företaget sägs inte ha haft så här starka och bra ägare sedan David Browns dagar. Kör Aston ifrån Ferrari i Formel 1 ska man kunna göra det i bilhallarna också är resonemanget. 

Ett första steg är att visa upp nya Aston Martin DB12. Jag var på plats på bilens Sverigepremiär. Nya DB12 är en elegant och imponerande sportbil till det yttre. Det handlar om en evolution av DB11, men bilen har förnyats mer än vid en facelift. Grillen har blivit gigantisk och ger bilen ett aggressivt utseende. 

Interiören är helt ny och äntligen har Aston Martin fått ett toppmodernt infotainmentsystem. Enligt Aston Martin i Sverige har de flesta kunder lätt att fördra att Aston Martin ersatt sin egen V12:a med en fyraliters V8 med dubbelturbo från Mercedes AMG. Effekten på 680 hästkrafter är högre än för tolvan. Duger Mercedes i F1-bilarna duger det till mig tycks kunderna resonera. Att en V12 motor inte erbjuds i nya DB12 bör istället tolkas som att den kommer finnas tillgänglig i en annan modell inom kort.

 Ingen lär klaga på prestandan i DB12 i alla fall fall. Bilen gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppar 325 km/h, hela 16 km/h mer än vad V12:an mäktade med. För att matcha fartresurserna har Aston Martin styvat upp chassit med sju procent, en förändring som ska ge bättre vägegenskaper. Nya DB12 ska ses som en utmanare till Ferrari Roma och Bentley Continental GT.