Per har kört 60 000 mil i sin älskade Citroën 2CV

Här är Sveriges häftigaste Citroën 2CV. Med 60 000 mil under huven och en resa över Sahara är den ett rullande museum.
 – Jag har sagt till mina barn att den här bilen får de begrava mig i, säger Per Vestin.

Citroën 2CV eller Lillcittran, Dodoche på franska. Kärt barn har många namn. Den här bilen tillverkades i miljontals exemplar och har varit allt från hippiebil till filmstjärna. En av de mest speciella exemplaren av den här klassiska bilen i Sverige finns utanför Enköping.
– Jag köpte den 1968 tillsammans med min mamma. Det var lite innan jag fyllde 18 år. De första åren hade vi den tillsammans och mamma använde den sitt arbete. Hon var hälsoinspektör i Mariefredstrakten. Men sedan tog jag över bilen och har haft den sedan dess.

Lillcittran började tillverkas 1948. Efter andra världskriget låg Europa i ruiner och människorna var fattiga. Men samtidigt längtade de efter ett nytt liv. Många länder började att tillverka enkla och billiga bilar för vanligt folk. I Frankrike blev Lillcittran en snabb och billig lösning. Men med tiden skulle den bli en riktig kultbil.
– Den var inte helt ny, utan är av 1959 års modell. Innan vi köpte den hade det varit en ägare och bilen hade gått i Danderyd.

Första sommaren med bilen var 1968, strax innan Per fick körkort.
Under snart 60 år har Cittran klarat det mesta. Här tar den sig igenom ett vattendrag på Island.

Per Vestin gick mot strömmen. Han hade ingen lust att göra som alla andra och hade tidigt blickarna riktade mot Frankrike. 
– Mina vänner satsade på Amazoner och Volvo PV. Men jag ville ha något annat och det är något med fransk teknik som jag alltid gillat. De tittar på hur andra gör och gör ändå det på sitt sätt.

Det är något med fransmännen som lockar den teknikintresserade Per Vestin. Innan han tog steget in i pensionärstillvaron drev han ett eget företag inom eltestning. 
– Fransmännen har perfekta lösningar på icke existerande problem, det är ett citat som jag tycker passar väldigt bra. 

Genom Sahara.
Citroënen besegrade Sahara efter vissa fastkörningar i sanden.

Bilen är i ett utmärkt skick. Men eftersom den passerat 60 000 mil och snart fyller 70 år så har han fått byta en hel del grejer. 
– Den har gått väldigt långt så jag har bytt en hel del. Bland annat så är jag inne på den tredje motorn nu, men växellåda, hjulupphängning och kaross är i original. Men jag tycker om att hålla på med allt som har med teknik att göra. 

Citroën 2CV är en klassisk bil för att göra långresor. Det var bland annat i en sådan som Jan Myrdal och Gun Kessle gjorde sina ideologiska resor hela vägen till Afghanistan. Men Per Vestin har inte varit sämre. Han har varit ute på en hel del äventyr med sin bil. 

– Vi har gjort en hel del resor. En av de mest minnesvärda var när vi körde till Ghana, resan gick genom Sahara. Det var lite speciellt att lära sig köra genom sand. Man fick ha låg växel, högt varv och sedan vara med på ratten när den började gräva ner sig.

Det var ingen söndagstur att ta sig igenom den mytomspunna öknen. Sahara har många liv på sitt samvete. Och det var med dödsförakt som Per och hans fru Barbro gav sig in i sanden.
– I Sahara gick kolven, men jag hade en med mig så det gick att byta på mindre än en timme. Det är sådana problem man får räkna med. Annars gick det ganska bra att köra den genom öknen, det är en lätt bil som är enkel att få fram om den grävde ner sig.

De har gjort många och långa resor. Bilen är som gjord för det stora äventyret och modellens enkelhet och lite speciella design gör upplevelsen större. 
– Vi körde till Moskva 1988, innan allt föll. Det var en intressant resa. Men vägarna var bra och det var en del kontroller. Men hade man bara sina papper i ordning var det inga större problem. 

Det har blivit många resor genom åren. Per och Barbro besökte mängder med länder. Ofta har det äventyrliga paret sökt sig efter speciella strapatser som skapar särskilda minnen att ta med sig genom livet. 
– Jag har varit i de flesta länder i Europa. Frankrike också givetvis. En klassisk sak som är roligt att göra är att köra i den innersta filen av cirkulationsplatsen kring Triumfbågen.

Kärt barn har många namn. I Sverige fick den öknamnet “Haschmoppen” eftersom hippies gillade att måla om Lillcittran i grälla färger. Medan man i Svenskfinland kallade den för Lingonplockare. Det är också en av de mest filmade bilarna.
– Ja, det är många gånger man har sett den på vita duken, inte minst i Jacques Tatis filmer, men också i James Bond.

Per har alldeles rätt. I “Ur dödlig synvinkel” går agent 007 Lotus sönder. Istället annekterar han en 2CV för att undkomma skurkarna. 
– Förra året så gick den inte så långt. Vi företog oss en resa till Finland över Åland. Men annars blev det inte jättemycket, men nu står den inne över vintern.

Växellåda, hjulupphängning och kaross är i original efter över 60 000 mil, bilen är inne på sin tredje motor.

Men så fort vitsipporna tittar upp kommer Per Vestin att ta fram sin älskade Citroën.
– Det är körning på sommaren som gäller. Sedan har jag flera Citroëner också. Men även två stycken Panhard, säger han. 
LÄS MER: