En motordetektiv plockade isär en motor som sitter i flera modellar av BMW, Mini och Peugeot. Långt inne i motorn gör han ett oväntad fynd.
– Den här ska inte vara där, säger Eric i Youtube-videon.
I en video från Youtube-kanalen I Do Cars, plockar Eric isär motorn N14B16A från en Mini Cooper S från 2010. Motorn utvecklades i ett samarbete mellan PSA (Numera Stellantis) och BMW. Motorn är en 1,6-liters bensinmotor på 172 hästkrafter, den så kallade Prince-motorn. Denna motor sitter i flera bilar utöver Mini Cooper. Den sitter bland annat i BMW 1-serie, Citroen C3 och en mängd olika modeller från Peugeot.
Just det här exemplaret gick så dåligt att en verkstad tidigare dömt ut motorn. Innan Eric ens plockat isär motorn ser han ett läckage som han bedömer vara en blandning av olja och vatten. Han kritiserar även en otroligt svåråtkomlig placering av oljefiltret på bilen.
–Jag gillar inte riktigt dom här motorerna, jag skulle ranka den här döden sist och det kanske låter orättvist, säger Eric i Youtube-videon.
En lång obduktion av den sjuka motorn påbörjas och del för del tas motorn isär för att hitta anledningen till kollapsen. Efter att ha plockat bort turboaggregatet står det turbinen sitter fast och inte kan rotera. Men det är absolut inte allt som har inträffat med den fyrcylindriga motorn på 1,6-liter.
Efter en stunds ingående undersökningar görs ett överraskande fynd. Eric hittar en bit av kamkedjespännaren i plast som ligger i oljepumpen. Den hade förmodligen bytts ut tidigare, men skräpet hade inte avlägsnats helt, vilket ledde till skador och att bränsle- och oljepumpen pumpade in vatten, vilket orsakade motorskador. En bristfällig reparation har alltså knäckt motorn, något BMW:s konstruktion dock inte kan lastas för.
– Den ska inte vara här. Vad som hände med denna motor, tror jag, är att den för fem eller sex år sedan drabbades av ett fel relaterat till kamkedjespännaren och någon fick det reparerat, säger Eric i videon och fortsätter:
– Jag vet inte hur länge de körde med kedjerasslet eftersom det gör mycket oväsen, men det är troligt att många små plastbitar fastnade i oljepumpen och kunde ha orsakat oljebrist i motorn. Den som gjorde reparationen fick inte heller bort alla bitar.
En version av denna motor satt även i Saabs konceptbil PhoenIX som visades upp 2011, vilket illustrerar den mångfald av bilar som motorn suttit i. Det avslöjades även av BMW att denna motor skulle levereras till Saab från år 2012 för att sitta i Saab 9-3 men Saabs konkurs satte stopp för de planerna.
LÄS MER: