Ovanlig diktatorbil med Lambo-V12 på auktion

Kontroverser lade grunden för den mycket ovanliga superbilen Vector M12. Inom loppet av ett år hade den indonesiska diktator-sonen Suharto tagit över både Vector och Lamborghini. Resultatet blev en felkonstruerad superbil i endast 14 exemplar, nu säljs en på auktion.

Amerikanska sportbilsmärket Vector har en fascinerande historia som till stor del präglats av konflikter, produktionsproblem och finansiell kris. Företaget, som skulle komma att bli Vector, grundades ursprungligen som Vehicle Design Force av en ung ingenjör vid namn Gerald Wiegert. Under 1970- och 80-talet lanserade företaget några superbilar av mycket futuristisk karaktär som fascinerade bilindustrin världen över. 

Bilarna som till stor del visades på bilmässor, i magasin och i tv-program väckte stort intresse hos den amerikanska allmänheten, dessvärre hade företaget svårigheter med produktionen och levererade därav väldigt få bilar. Företagets mest lyckade modell är förmodligen Vector W8 som debuterade år 1989. Det producerades endast 17 stycken och kombinationen av deras futuristiska stil, enastående prestanda och ovanlighet gjorde dem populära bland de som hade råd med en.

1993 startade en Vector-investerare företaget Megatech, vars ambition var att ta över Vector från den dåvarande ägarstrukturen. Megatech ägdes och kontrollerades av Indonesiens president Suhartos yngste son Tommy Suharto, och hade till synes en oändlig tillgång på kapital. Bara månader efter att man fientligt tagit över Vector köpte indonesiska Megatech självaste Lamborghini av Chrysler för 40 miljoner dollar. Vid det laget hade president Suhartos son alltså tagit över två superbilsföretag på mindre än ett år. 

Nästa produktionsbil som Vector lanserade skulle komma att bli deras mest kontroversiella, nämligen M12 vilken Gerald Wiegert inte var med och designade. Bilen brukade refereras till som en 90-tals Lamborghini och det är inte så konstigt med facit i hand. Karossen designades genom att den skulle passa tillsammans med ett förlängt Lamborghini Diablo-chassi och dess fjädring, bromsar och motor. För att skicka en känga till Gerald Wiegert valde man att ta bort hans initial från produktnamnet och ersätta det klassiska W:et mot ett M, som i Megatech, och bilen fick namnet M12.

M12 fick både ris och ros i media. Prestandan från Lamborghini V12, som M12:an var utrustad med, imponerade. Bilen hade en toppfart på 304 km/h och 0-100 på 4,8 sekunder. Men kritiker pekade på dess uppenbara konstruktionsproblem i och med att man anpassade sig efter redan befintliga komponenter. Totalt byggdes bara 14 stycken M12. Anledningen till detta berodde till stor på att den kostade hela 189 000 dollar och att Vector hade problem med att leverera bilarna till de få personer som betalat för en, skriver Silodrome.  

På grund av problemen med produktionen sålde Megatech Lamborghini till Audi vilket mer eller mindre satte stopp för Vector M12 eftersom Diablo-motorn slutade levereras. Hur många M12:or som finns kvar i dag är inte känt och de dyker väldigt sällan upp till försäljning. När de väl är till salu säljs de dessutom väldigt fort eftersom de är eftersökta av en mycket speciell skara samlare.

Vectorn som du ser här är den fjärde modellen av M12 som tillverkades och rattades faktiskt av Top Gear-stjärnan Jeremy Clarkson i ett avsnitt av BBC-serien. Bilen har gått 7080 kilometer och drivs naturligtvis av den mittmonterade 5,7-liters Lamborghini V12-motorn parad med en ZF 5-växlad manuell låda. Bilen erbjuds just nu till försäljning med servicebok, fungerande AC, dokument och dekaler. Bilen säljs via Bring a Trailer och du kan följa budgivningen här.

LÄS MER: