Peter Björck räddar sin “Volvoghini” med ett smart och billigt knep. Bilen är en gammal Volvo 245 från 1975 som gifts ihop med en V10-motor från Lamborghini. Den är även en kopia på bilen från ”Vi hade i alla fall tur med vädret”.
En av Sveriges mest ambitiösa bilbyggare heter Peter Björck. I ett av sina projekt monterade han en mittmotor från Lamborghini på sin Volvo 240 från 1976 och tävlade sedan med den. Men han har även byggt en “Volvoghini” som är en gammal Volvo 245 från 1975 som fått en V10-motor från Lamborghini. Bilen är dessutom mer eller mindre en kopia på det ikoniska ekipaget från ”Vi hade i alla fall tur med vädret”.
Den gamla Volvon har modifierats kraftigt och har fått ny bakaxel och ny växellåda för att klara kraften från V10-motorn. Volvoghinin fungerade fint till en början och Peter Björck kunde tävla med den i olika tävlingar. Lyckan varade dock inte för evigt, då V10-motorn gick sönder för ett tag sedan. Men i Peter Björcks senaste klipp på Youtube försöker han rädda bilen som har över 500 hästar med några smarta knep.
Peter undersöker Lamborghini-motorn och upptäcker att han måste byta ut alla ramlager. Lamborghinis ramlager kostar dock väldigt mycket pengar, vilket gör att han i stället hittar ett billigare alternativ, nämligen att använda ramlager från Volkswagen i stället.
– De har ungefär samma storlek, säger han.
Han gör sedan en mindre ändring på de inköpta ramlagren från Volkswagen och hoppas att de ska fungera. Peter Björck har aldrig tidigare sett någon annan göra något liknande. Han bestämmer sig även för att byta ut motorns svänghjul.
– Jag hoppas att det kommer att fungera, men vi får se, säger Peter Björck.
Bilbyggaren sätter tillbaka alla motorns delar och fyller på den med ny olja. Efter det sätter han sig bakom ratten och startar Volvoghinin.
– Nu fungerar den, säger Peter Björck glatt.
Han undersöker oljefiltret utan att se något misstänksamt.
– Jag tycker faktiskt att det ser rätt bra ut, säger Peter Björck.
Efter det känner han sig klar med Volvoghinin, då han tror att den ska vara körduglig igen. Framöver ska han lägga ett större fokus på att försöka få igång sin Volvo 240 med den mittmonterade V10-motorn i stället.
– Det är nog den bilen jag känner mig mest intresserad av att arbeta med, säger Peter Björck.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.