Ännu en konkurs skakar den svenska bilhandeln. Svenska Bilgruppen AB med över 200 miljoner i omsättning har nu begärts i konkurs.
Den blodiga konkursvågen i den svenska bilhandeln blir allt värre. I veckan blev det klart att Mobility Motors med bilhallar på flera ställen tvingas till rekonstruktion. Nu går ett av bolagen inom koncernen i konkurs. Svenska Bilgruppen AB var helägt av Mobility Motors och omsatte över 200 miljoner kronor 2023 och hade 14 anställda. I senaste bokslutet blev det en förlust på över fem miljoner kronor. Sedan dess har läget förvärrats.
Svenska Bilgruppen har ett lager på 40 bilar som nu sannolikt kommer att säljas för att täcka företagets skulder. Många av Svenska Bilgruppen och Mobility Motors bilmärken var främst riktade mot privatpersoner som gjort det extra tufft. Svenska Bilgruppen, precis som moderbolaget, har haft svårt att ta sig in på företagssidan. Det är en av de viktigaste anledningarna till att företaget nu går under.
– Jag har trott att det skulle vända nu vid årsskiftet med sänkta räntor. Men så har det inte gjort. Man hoppas ändå att det skapar ett uppdämt behov senare som gör att vi kommer att få se en vändning under 2025, säger Nawar Saman, marknadsansvarig på Mobility Motors.
Tidigare i veckan gick en annan välrenommerad bilfirma under. Hanssonbil i Vänersborg var tvungna att kasta in handduken efter 35 år i branschen.
– Jag tror att vi kommer att se fler som går under, det är fruktansvärt tuffa tider. Värre än 2008, säger Lars Hansson, vd på Hanssons Bil.
Förra året spådde experten Ronny Svensson att vi skulle få se ett blodbad bland svenska bilhandlare. En del skakade då på huvudet. Men nu ser det ut som han fick rätt. Samtidigt har branschen trott på en vändning. Men krisen har snarare blivit allt djupare.
– Min åsikt tidigare var att det vänder under 2025, inflationen har gått ned och räntorna har vänt nedåt vilket borde skapa ett gott underlag för nybilshandel men tyvärr har ju frågor som är utanför svensk kontroll allt mer tornat upp sig så framtidsbilden grusas lite. Jag tänker bland annat på USAs tullar på utländska varor, vad blir effekten av det. Kan vi lita på USA som vi historiskt gjort? Många drar ju paralleller mellan Trump och flertalet historiska diktatoriska ledare, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.