Mercedes svenske chef: ”Tänk på det som en iPhone”

Mercedes-Benz kommer att krympa de närmaste fem åren, varnar svenske chefen Ola Källenius. 
Företaget förvandlar sig från en traditionell biltillverkare till programvaruföretag.
– Vi anställer många nya programvarutekniker, experter inom batterikemi och elektrifiering, säger Källenius till Reuters. 

Daimler kan sägas ha uppfunnit den bensindrivna bilen eftersom grundaren Carl Benz tog patent på bensinbilen 1886. Men nu har företaget och dess svenske vd Ola Källenius trampat gasen i botten för att få bilarna att gå över till eldrift.  Och det kommer att få stora konsekvenser. 

– Vi kommer att bli ett mindre företag framöver, med fokus på återkommande intäkter med programvarubaserade tjänster, eftersom Mercedes-Benz försöker omdefiniera lyx i en era av elektriska och självkörande bilar, säger vd Ola Källenius till Reuters.

Enligt Ola Källenius kommer bilarnas drivlinor att förändras helt de närmaste fem åren, och det kommer att innebära att många jobb försvinner eftersom det tar mindre tid att bygga en elbil. Elbilens drivlina har bara 200 komponenter jämfört med fossilbilens 1400 delar. Men det är ändå inte billigare att bygga elbilar, Mercedes måste bli dubbelt så effektivt för att ha råd att satsa på elektrisk utveckling. 

– Vi anställer många nya programvarutekniker, experter inom batterikemi och elektrifiering, säger Källenius.

Lyx håller på att förändras från rikedom och överflöd till hållbarhet och effektivitet, hävdar Daimler. Mercedes använder nu F1-teknik för att bygga EQXX som ska bli det mest effektiva fordonet hittills som ska kunna köra från Stuttgart till Marseille på en enda laddning. 

Ett annat kommande viktigt steg är att erbjuda ett nytt digitalt operativsystem som gör att. Mercedes kan tjäna pengar på kundernas nedladdningar av olika funktioner till bilen. 

– Tänk på det som en iPhone, säger Ola Källenius.