Dolda funktionen som gör alla elbilar strömlösa

Här är den okända plaststroppen som kan göra din elbil obrukbar. Det är en dålig idé att testa att dra i bandet hemma på parkeringen. Nödkabeln är till för att räddningstjänsten ska kunna koppla bort högvoltsbatteriet vid en olycka. 

Många nyblivna elbilsägare undrar vad det röda bandet med en varningssymbol är till för. Det är ett band som inte finns på bensin- och dieselbilar. Även vissa erfarna elbilsägare blir förvånade när de får höra om bandets funktion. Men det är en dålig idé att testa vad som händer hemma på parkeringen. 

Det varierar mellan olika elbilar vart bandet sitter, och för varje elbilsmodell har det tagits fram en manual för att räddningstjänsten ska veta hur de ska göra vid en olycka.  Genom att dra i bandet kopplas högvoltsbatteriet omedelbart bort från bilen. I vissa fall måste dock kabeln klippas efter att bandet dragits. Vid en olycka ska räddningspersonalen dra i bandet för att undvika att bilens passagerare eller räddningspersonal får stötar. 

På Volvo XC40 sitter nödavstängningen under en lucka i baksätet. Låt inte barnen öppna denna under färd.

Vissa bilar har ett enda band, andra bilmodeller har två eller tre band dolda på olika ställen i bilen. Hos Teslas bilar finns ett nödband under trunken, dessutom sitter ett band dolt bakom den lilla bakrutan. Om rutan krossas kan räddningstjänsten komma åt nödutlösningen och klippa kabeln utan att behöva öppna frunken. 

Volkswagen ID.4 har hela tre band, en nödutlösning sitter under frunken, en annan i säkringshållaren inne i bilen och en tredje finns i bagageutrymmet. Den röda kabeln ser identisk ut hos alla bilmodeller för att att räddningstjänsten enkelt ska kunna hitta den. 

Hos Tesla finns det två nödband, efter att man dragit i bandet ska det klippas två ställen, men drar du riktigt hårt kan det åka ut från kontakten hos vissa modeller.

Hos Volvo XC40 och C40 är nödavstäningen mer utformad som plugg. Det finns det en plugg som sitter under en liten lucka på golvet i baksätet att dra. Men se för guds skull till att klåfingriga barn inte öppnar luckan och drar i den under färd. 

Även om bandet eller pluggen har dragits är instruktionen till räddningstjänsten att agera som att högvoltsbatteriet fortfarande är inkopplat. Vid en kollision som utlöser krockkuddar finns dessutom en liten krutladdning som utlöses och kopplar bort batteriet. Det är extremt sällsynt att passagerare eller räddningspersonal får elstötar efter olyckor. 

Skoda Enyaq har avstängningsband både under huven och i säkringsdosan. Hos Volkswagen ID.4 finns även ett band i bagageutrymmet. Hos dessa bilar räcker det med att dra i bandet, förutom i bagaget där kabeln måste klippas.

Så vad händer då om du råkar koppla bort ditt högvoltsbatteri av misstag? En vanlig missuppfattning är att elbilen skulle förstöras. Såvitt vi kunnat utröna bör batteriet kopplas in igen av en auktoriserad verkstad, men det kommer inte att ta skada. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester