Ödeslansering för Volkswagens vd: ”Så ska elbilar bli tillgängliga för alla i Sverige”

Volkswagen vill elektrifiera Sverige med nya elbilen ID.3 som snart rullar ut till 98 återförsäljare från Kiruna i norr till Ystad i söder. 
Nu vill företaget se en större satsning på infrastruktur från statsmakternas sida – och gärna en elbilsminister. 
– De konkreta åtgärderna för elbilar är lätträknade, nu borde det kraftsamlas runt de elbilar som många har råd att köpa, säger Sten Forsberg, vd för Volkswagen Personbilar Sverige.
 

En av de största nybilslanseringarna på åratal sker just nu i Sverige. Volkswagen satsar totalt sett 330 miljarder kr på elbilar och nu rullar den första modellen i satsningen ut i Sverige: ID.3. Hittills har ett antal journalister och 200 bilsäljare provat bilen. Inom kort kommer den ut till 98 återförsäljare från Kiruna i norr och Ystad i söder. För Sten Forsberg som är vd för Volkswagen Personbilar Sverige är det sanningens minut. Det här är bilen som är lika viktig för Volkswagen som Bubblan och Golf. 

– Det känns jättespännande, vi har jobbat i flera år med detta och nu börjar vi nå målet. De första kunderna får snart sina bilar. Det kommer att gå att köpa elbil på 98 platser och få den servad på 143 platser i hela Sverige. Vi vill göra elbilen tillgänglig för alla.

Kör du själv elbil?
– Ja, jag kommer snart att byta ut min Passat GTE mot en ID.3 First Max. Jag har redan fått prova en bil och barnen var väldigt förtjusta, det ska bli jättekul att köra elbil i vardagen. 

När kommer fler svenskar att köpa en elbil än en bil med förbränningsmotor? 
– Räknar vi in laddbara hybridbilar så kommer Volkswagen sannolikt att nå en majoritet laddbara bilar redan nästa år. Men om 2-3 år kan vi vara där även med elbilar, om det finns rätt incitament. 

Vad krävs då?
–  Det borde kraftsamlas mer på de bilar som många kan välja, som den breda massan har råd att köpa, i stället för att subventionera bilar som kostar upp emot en miljon kronor. Den andra delen där vi har en bit kvar är andrahandsmarknaden. I dag har bensin- och dieselbilar en fördel när malusskatten tas bort. Det borde finnas ett incitament att köpa begagnat elbil, till exempel en andra våg av bonuspengar eller gratis parkering.  

Gör det tillräckliga satsningar på infrastruktur i dag från statsmakternas sida?
– Det är lätt att slå sig till ro och tycka att det är genomfört. I dag är det sju av 100 bilar som säljs som är elektriska. Nu har vi bilar framme som kan bli Sveriges mest sålda, ID.3 finns nu och snart kommer även suv:en ID.4. Men det behövs mer satsningar på infrastruktur så att fler kan välja en elbil. 

Vad är de viktigaste satsningarna?
– Hur ska vi lösa laddningen för de som bor i lägenheter i bostadsrätter och miljonprogram, det är en rättvisefråga. Varför ska de inte kunna byta till elbil?  Det är även viktigt att det satsas på laddinfrastruktur i glesbygd så att det går att köra elbil även om man bor på landsbygden och behöver kunna köra långt. 

Kommer inte marknadskrafterna att kunna lösa detta?
– Till viss del förlitar man sig att marknaden ska lösa detta, men det kommer inte att räcka helt.  Redan i Almedalen ifjol föreslog vi en elbilsminister med samordningsansvar. Om CO2 ska ner med 70 procent till 2030 måste mer göras.  Det finns utredningsuppdrag för att titta på vad som behövs, de konkreta åtgärderna är lätträknade. 

Borde inte bilindustrin och marknadskrafterna kunna klara det här själva?
– Vi ska ta ett ansvar för att bygga elbilar med lång räckvidd och som är hållbart tillverkade. Jag tror inte hela bördan kan läggas på bilindustrin och elbolagen. Det behövs åtgärder för att elektrifieringen ska gå snabbare och övergången komma i gång på allvar. 

I vissa lägen är det dyrare att ladda elbilen på långresan än att tanka en bensinbil, är det rimligt att det ska vara så?
– Jag hade gärna sett att det var billigare att ladda längs vägen. Det är en utmaning. Men sett till hela bilägandet och laddningen som till stor del sker hemma blir det billigare att köra elbil. Vi har också olika erbjudande som gör det förmånligare att ladda på Ionity. 

Kommer ID.3 att vara Sveriges mest sålda elbil nästa år?
– Jag tror att det blir en väldigt populär elbil, och jag har inget emot att den blir den mest sålda. Vi vill elektrifiera Sverige. De 200 första säljarna i Sverige har kört bilen och de var otroligt positiva.