Många bilköpare väljer bilmodell för att få ett stort bagageutrymme.
Men nu avslöjar tyska ADAC att tillverkarnas egna siffror är bluff – och att gemensam mätmetod saknas.
Storsäljaren VW Tiguan har enligt ADAC 365 liter mindre bagage än vad Volkswagen anger.
Bagageutrymmet är en mycket viktig del av bilens egenskap. Det visar om inte annat det faktum att svenskarna i stor utsträckning väljer kombibilar eller suvar.
Tillverkarna framhåller gärna att deras bagageutrymmen är rymliga. Men nu avslöjar tyska ADAC att biltillverkarnas egna uppgifter är kraftigt överdrivna. I många fall skiljer det 100-tals liter mellan verkligheten och tillverkarens uppgivna volym. Och det är nästan aldrig i positiv riktning.
Testet gjordes genom att stuva in skumkuber i bagageutrymmet för att få ett exakt mätvärde. ADAC:s test visar att billiga bilmärken som Dacia överdriver minst, medan dyrare märken som Audi, Volvo Jaguar, BMW och Lexus gärna lägger på luft på sina siffror.
– Särskilt märkbart är det på Volvo XC90 där skillnaden mellan det av ADAC uppmätta värdet (475 liter) och tillverkarens information (721 liter) är över 240 liter.
Allra störst är skillnaden på Volkswagen Tiguan som enligt ADAC har en skillnad på 365 liter, vilket motsvarar 45 procent.
Tillverkarna kan påstå vad de vill, helt riskfritt. För det finns ingen standardiserad mätmetod. Om baksätet är skjutbart ställer ADAC in det för en docka på 185 cm. Sedan fylls bagaget med skumblock, baserade på ISO-standarden 3832. Bagaget lastas sedan till bagageöverdraget eller rutans nedre kant.
Modellerna där skillnaden är störst
Märke och modell | Volym i liter, enligt tillverkaren | Volym i liter enligt ADAC | Skillnad | Skillnad, % | |
VW | Touareg (III) (från 07/18) | 810 | 445 | −365 | −45,06% |
Jaguar | I-Pace (från 10/18) | 638 | 370 | −268 | −42,01% |
SEAT | Tarraco (från 01/19) | 760 | 445 | −315 | −41,45% |
Lexus | UX (från 03/19) | 320 | 190 | −130 | −40,63% |
Mazda | CX-3 (från 07/18) | 350 | 210 | −140 | −40,00% |
BMW | X5 (från 11/18) | 650 | 400 | −250 | −38,46% |
Hyundai | Kona(från 11/17) | 361 | 225 | −136 | −37,67% |
VW | T-Roc (från 11/17) | 392 | 245 | −147 | −37,50% |
Audi | e-tron (från 03/19) | 660 | 415 | −245 | −37,12% |
KIA | Ceed Sportswagon (från 09/18) | 625 | 395 | −230 | −36,80% |
BMW | X2 (F39) (från 03/18) | 470 | 300 | −170 | −36,17% |
Audi | e-tron Sportback (från 03/20) | 615 | 400 | −215 | −34,96% |
Volvo | XC90 (från 01/15) | 721 | 475 | −246 | −34,12% |
Skoda | Kamiq (från 09/19) | 400 | 265 | −135 | −33,75% |
Peugeot | 2008 (II) (från 02/20) | 405 | 270 | −135 | −33,33% |
Land Rover | Range Rover Evoque (II) (från 04/19) | 472 | 315 | −157 | −33,26% |
Toyota | C-HR (X10) (från 12/19) | 358 | 240 | −118 | −32,96% |
VW | Tiguan (II) Allspace (från 09/17) | 760 | 510 | −250 | −32,89% |
Mercedes | GLE (167) (från 03/19) | 690 | 470 | −220 | −31,88% |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter