Volvo Cars har satt nytt globalt försäljningsrekord. Volvo lyckades sälja 708 716 bilar under 2023. En putsning av rekordet från 2019 med 3264 bilar. Den viktiga elbilsförsäljningen minskade med 16 procent i december – Volvos nya rekord sattes tack vare en spurt med bensin- och dieselbilar.
Volvo Cars har stentuffa tillväxtmål de närmaste åren och lyckades sätta nytt försäljningsrekord globalt för 2023. Företaget ökade med 15 procent till nya rekordförsäljningen 708 716 bilar under 2023. Elbilarna ökade med 70 procent till 113 419, vilket gör att den elektriska andelen var 16 procent. Redan 2025 har Volvo lovat att sälja 1,2 miljoner bilar och att varannan bil ska vara helt elektrisk.
Tillväxten för Volvo Cars mattades dock av i december, då ökningen blev fem procent. Volvos elbilsförsäljning minskade med 16 procent i december. Även laddhybriderna tappade 11 procent, vilket innebär att bensin- och dieselbilar stod för hela tillväxten och rekordet.
Volvo har valt att endast särredovisa försäljningen av laddhybrider och elbilar, men försäljningen för bensin- och dieselbilar kan räknas fram. I december såldes 47 554 förbränningsbilar, en ökning med 16 procent. Utan bensin- och dieselbilarnas ökning hade rekordet uteblivit, något Volvo talar väldigt tyst om. Volvo har beslutat att lägga ner diesel helt och tillverkar den allra sista dieselbilen nu i början av 2024.
För 2023 var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning som nådde 228 646 bilar (2022: 195 338 bilar), följt av XC40, med en total försäljning på 200 670 bilar (2022: 169 206 bilar) och XC90.
Så gick Volvos försäljning under 2023
december | december | Jan-Dec | Jan-Dec | |||
2023 | 2022 | Förändring | 2023 | 2022 | Förändring | |
Europa | 34,726 | 33,407 | 4 % | 294,794 | 247,413 | 19 % |
Recharge | 18,933 | 22,661 | -17 % | 172,575 | 135,714 | 27 % |
– Helt elektrisk | 8 920 | 10 579 | -16 % | 75,476 | 45 690 | 65 % |
– Plug-in hybrid | 10 013 | 12 082 | -17 % | 97 099 | 90 024 | 8 % |
Kina | 15 944 | 16 950 | -6 % | 170 091 | 162,322 | 5 % |
Recharge | 1,715 | 1 933 | -11 % | 15 356 | 12 215 | 26 % |
– Helt elektrisk | 249 | 777 | -68 % | 3,281 | 2 999 | 9 % |
– Plug-in hybrid | 1,466 | 1 156 | 27 % | 12 075 | 9,216 | 31 % |
USA | 13 609 | 11,111 | 23 % | 128,701 | 102 038 | 26 % |
Recharge | 3,232 | 3,202 | 1 % | 35,657 | 27 909 | 28 % |
– Helt elektrisk | 686 | 1,132 | -39 % | 13 609 | 7,308 | 86 % |
– Plug-in hybrid | 2,546 | 2 070 | 23 % | 22 048 | 20 601 | 7 % |
Övrig | 11,736 | 11 195 | 5 % | 115 130 | 103,348 | 11 % |
Recharge | 4,581 | 4 030 | 14 % | 42,392 | 29,514 | 44 % |
– Helt elektrisk | 2,415 | 2 100 | 15 % | 21 053 | 10,752 | 96 % |
– Plug-in hybrid | 2,166 | 1 930 | 12 % | 21 339 | 18,762 | 14 % |
Total | 76 015 | 72,663 | 5 % | 708,716 | 615,121 | 15 % |
Recharge | 28,461 | 31,826 | -11 % | 265 980 | 205,352 | 30 % |
– Helt elektrisk | 12 270 | 14,588 | -16 % | 113,419 | 66,749 | 70 % |
– Plug-in hybrid | 16,191 | 17 238 | -6 % | 152,561 | 138,603 | 10 % |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter