In i det sista är det oklart vad som ska hända med klimatbonusen för elbilar som kostar över 700 000 kronor.
Men det finns ett kryphål – att köpa en billigare bil och plocka på dyr extrautrustning.
– Det finns inget besked ännu, senast sista maj måste vi veta. Det är bilens grundpris vi kommer att gå på, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Regeringen har föreslagit att klimatbonusen på 70 000 kronor för elbilar som kostar över 700 000 kronor ska tas bort från 1 juli. Men trots att bara 45 dagar återstår tills regeln ska införas är det oklart vad som ska hända.
– Vi har inte fått något besked ännu. Vi behöver veta senast sista maj om vi ska hinna införa de nya reglerna från 1 juli i år. Mycket pekar på att det blir så, men vi vet inte säkert ännu, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen.
Om bilen kostar över 700 000 kronor går köparen miste om hela bonusen på 70 000 kronor. Kostar den 699 999 kronor får köparen hela bonusen. Förslaget har varit ute på remiss och flera stora bilföretag vill att taket ska höjas till 800 000 kronor, rapporterar Vi Bilägare. Även branschorganisationen Mobility Sweden förordar höjt bonustak till 800 000 kronor då många bilar höjts i pris på grund av inflation och kriget i Ukraina.
– Vår bedömning är att ett något högre satt tak för nypriset skulle medföra att fler bilmodeller skulle blir föremål för klimatbonusen. Mobility Swedens medlemmar har, av de skäl som anges ovan, kommit överens om att föreslå ett pristak på 800 000 kronor – något även Volvo Cars förordar, uppger Volvo Cars.
Enligt Transportstyrelsen är det bilens grundpris som har uppgetts till Skatteverket som avgör om bilen ska få bonus eller inte.
– Det blir för krångligt om det ska skickas in kvitton eller liknande. Systemet bygger på enkelhet, därför är det grundpriset som anmäls till Skatteverket som kommer att avgöra om bilen får klimatbonus, extrautrustning räknas inte in, säger Mats Einarsson.
Det innebär att den smarte bilköparen kan utnyttja ett kryphål och välja en billigare modell och lägga på extrautrustning. Kostar bilen 699 900 och du lägger på extrautrustning för 70 000 kronor kan man se det som att staten betalat utrustningen genom klimatbonusen.
Till exempel kostar en Audi Q4 e-tron 45 quattro 648 000 kronor i grundutförande, men kan lätt extrautrustas så att priset blir 800 000 kronor. En Tesla Model Y har ett grundpris på 743 000 kronor och hamnar också ofta på 800 000 kronor med lite utrustning. Audiköparen får bonus, men inte den som väljer Tesla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter