Då kommer partikelmätning att införas med nya EU-krav. Transportstyrelsen befarar mångdubbling av antalet underkända dieselbilar.
– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen kommer stoppa ett eget svenskt krav på partikelmätning när förslaget om att göra om besiktningen kommer i april, avslöjade Carup häromdagen. Men införandet skjuts bara upp och är oundvikligt. Nya EU-krav gör att antalet underkända dieselbilar i Sverige kan mångdubblas. Den som äger en dieselbil som inte är helt ny bör förbereda sig på att det kan bli problem i framtiden.
Till sommaren ska EU-kommissionens nya direktiv om kontrollbesiktning komma. Enligt bedömare är det mycket stora möjligheter att man kommer att ställa krav på partikelmätning vid kontrollbesiktning i alla medlemsländer. Sedan kan införandet dröja ett par år, men ingen vet säkert hur snabbt EU vill genomföra förändringen.
– Att Kommissionen håller på att ta fram förslag för både partikelmätning och NOxmätning i kommande besiktningspaket är positivt. Renare luft i städer är ett måste för alla. Detta kommer dock leda till att många fordonsägare får problem, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Även besiktningsbranschen verkar helt säkra på detta. Från deras sida har man verkat mycket intensivt för att partikelmätningar ska införas även i Sverige.
– Jag är helt säker på att partikelmätning kommer att vara med i kommissionens förslag.I flera länder har man redan gjort det och vi undrar varför vi inte har det i Sverige, säger Tord Fornander, ordförande i Besiktningsbranschen.
Det skulle innebära att mängder med bilar blir underkända vid kontrollbesiktningen. Konsekvenserna för fordonsägarna kommer att bli svår med stora kostnader för reparation.
– I Belgien har vi siffror på en ökning till 17 procent underkända fordon vid besiktningen. Men i Sverige är fordonsflottan ännu äldre och körts fler mil. Då finns det risk att det blir ännu högre här, säger Anders Gunneriusson.
Relativt nya dieselfordon som i dag skulle dansa igenom besiktningen, kommer att bli underkända.
– Det betyder att vi nästan skulle fördubbla antalet underkända fordon. Det innebär väldigt stora kostnader för fordonsägarna, säger Anders Gunneriusson.
Det har forskats ganska mycket kring utsläppen av partiklar. Studier visar att det inte beror på avgasrening.
– Anledningen till att fordonen släpper ut mer partiklar har inte enbart med avgasreningen att göra. Det är för att motorn har blivit mer sliten. Enligt studier ökar utsläppen då. Det skulle betyda att man behöver renovera motorn om bilen blir underkänd, och det är väldigt dyrt, säger Anders Gunneriusson.
EU förändrar regelverket för kontrollbesiktningar med jämna mellanrum. Med bilarnas utveckling kommer nya krav.
– De här revideringarna brukar komma med cirka åtta till tio års mellanrum. Den senaste var 2014 och den pågående revideringen är försenad. Därför kan det gå mycket snabbare när den väl kommer, säger Anders Gunneriusson.
Ingen vet exakt när partikelmätningar kommer att införas. Men det finns en stor risk att det kan gå väldigt snabbt.
– Vissa länder har till och med talat om att det ska komma som en förordning och då har vi betydligt kortare tid att implementera den, säger Anders Gunneriusson.
Till sommaren har EU-kommissionen sagt att förslaget ska vara klart. Dessutom försöker man pressa ner tidsschemat för att det ska gå snabbare.
– Vi vet inte hur det kommer att se ut. Men kommissionen ska redovisa förslaget. Därefter ska EU-parlamentet tillsammans med Rådet titta på förslagen. Vi på Transportstyrelsen brukar bistå Regeringskansliet i förhandlingarna. När de är klara ska de införas och det brukar röra sig om cirka tre till fyra år. Men nu kan det gå snabbare eftersom förslaget är försenat, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.