Nya Mini, nu större än någonsin, har gjorts om för den elektriska eran. Med världens första runda infotainmentskärm och en instrumentpanel helt insvept i tyg, hoppas företaget på ett nytt kapitel för den klassiska bilen.
En serie bilder på den helt nya elektriska Mini Cooper har publicerats av biltillverkaren, och de avslöjar en ny design som kombinerar delar av Mini-modeller från igår med modern teknik. Den absolut mest iögonfallande nyheten med Mini Cooper är en ny stor central skärm.
Mini är kända för sin användning av en enda central urtavla, som har funnits i varje generation sedan den ursprungliga Minin från 1959. Men för den nya modellen har företaget tagit bort alla fysiska mätare och istället integrerat de i den massiva, helt cirkulära displayen. Det är faktiskt den första infotainment-skärmen i en bil som är helt rund. I till exempel nuvarande Mini-modeller är skärmen fyrkantig, men i ett runt kluster med knappar runt omkring.
Baserat på bilderna Mini publicerat verkar skärmen ha ett enkelt gränssnitt med tydlig grafik. Exakta dimensioner på skärmen har ännu inte har meddelats. Under den cirkulära skärmen finns också ett par knappar och vred för bilens viktigaste funktioner. Bilderna visar också att Mini har gett nya Cooper en heads-up-display, även om det är en mindre avancerad version på en liten glasskärm.
Instrumentpanelen på nya elektriska Mini Cooper är också spännande då den är helt insvept i tyg. Fler detaljer om instrumentpanelen kommer att offentliggöras när bilen lanseras. De enkla dörrpanelerna är också en nyhet i interiören på nya Mini Cooper.
Minis nya utseende kommer att delas mellan de eldrivna och bensindrivna versionerna, trots deras olika plattformar. Bakdelen på nya Mini Cooper är en stor avvikelse från sina tidigare årgångar. Den stora förändringen är de triangulära bakljusen designade för att se ut om hörnen av Union Jack.
Många designdetaljer är anpassade efter lågt luftmotstånd för att få ut maximal räckvidd för den elektriska varianten. Bland annat med plana dörrhandtag från nya generationens BMW-modeller och en stängd “frontgrill”. En annan ny designdetalj är att “Cooper” är utskrivet på bakluckan i stor, centrerad text, klart tydligare än Mini-loggan.
Mini som ännu inte har lanserat den nya bilen har bekräftat att nya Cooper kommer att få två motoralternativ att börja med, båda elektriska. Cooper E kommer att få ett 40,7 kWh batteri med en effekt på 181 hk. Den sportigare Cooper SE får ett större batteri på 54,2 kWh och en kraftfullare elmotor som ger 215 hk. Elbilarna är byggda på en ny, separat plattform, som utvecklats gemensamt av BMW och det kinesiska företaget Great Wall. Modellerna förväntas ha en räckvidd mellan 300-400 km. Längre fram i nya Minis livscykel kommer företaget även släppa ett nytt flaggskepp, JCW EV, som blir en krafthöjning över Cooper SE.
Nya Cooper kommer också komma i klassiskt bensinutförande. I grund och botten kommer de att baseras på kraftigt uppdaterade och ombyggda versioner av nuvarande bensin-Minin. Motorerna förväntas alltså använda uppfräschade versioner av dagens turbomotorer, en 1.5-liters trecylindrig i Cooper och en 2.0-liters fyrcylindrig i Cooper S.
Detaljer om prissättning kommer inte att förrän närmare lanseringen, men med tanke på att den elektriska Coopern idag kostar från 390 000 kronor kan man tänka sig att nya Mini Cooper kommer att ligga något högre i pris än den utgående modellen. Nya elektriska Mini Cooper kommer börja säljas i maj 2024 och bensinversionerna något senare.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]