Nya Mercedes G63 AMG: “Suven som alla vill ha”

Större, snyggare och läckrare. Här är suv-ikonen Mercedes G63 AMG i ny skrud.
– Det är suven som alla vill ha, men med en saftig prislapp är det relativt få som får njuta av upplevelsen, säger den amerikanske testföraren Doug DeMuro.
Men att titta är gratis – så njut av videon.

Nästan 40 år efter introduktionen 1979 är det nu säljstart för senaste versionen av Mercedes mest långlivade modell, offroad-ikonen G-Klass (eller Geländewagen som den också kallas). Och nu kommer den för första gången i AMG-version.
En AMG-specifik kylarinklädnad, 22-tumsfälgar, skärmbreddare och avgassystem med två kromade dubbla slutrör på sidorna ger kultbilen ett extra kraftfullt utseende.

I sin nya version har G-Klass blivit fem cm längre och hela 13 cm bredare. Dessutom har maxlasten höjts med nästan 120 kg.
Den uppmärksamme kan se en ny front och nya baklysen. Men nästan hela exteriören är ny, bl a wide secreen-instrumentering med dubbla 12,3-tums skärmar. Fram sitter numera kuggstångsstyrning och individuell hjulupphängning, medan bakaxeln fortfarande är stel på den rambyggda jätte-suven. De tre diffspärrarna är kvar och gör att bilen är så nära ostoppbar som det är möjligt.
Och motorn? Jodå, den mullrar karaktäristiskt:
“Kraften i V8-biturbomotorn i Mercedes-AMG G 63 är så överväldigande att den måste hållas bakom galler” förklarar Mercedes stolt.
Motorn utvecklar 585 hk (850 Nm) och har en förbrukning på 13,1 / 100 km.
Accelerationen 0-100 km/h på 4,5 sekunder är ju väldigt bra, med tanke på att monstret väger drygt 2,5 ton.

Den amerikanske Youtubern Doug DeMuro utnämner AMG-versionen till marknadens mest eftertraktade suv. Och enligt honom kan en bil säljas för uppåt två miljoner på grund av den stora efterfrågan i USA.
– Folk som får köpa suven kan snabbt sälja den och tjäna hundratusentals kronor. Det är galet, säger han.
– Personligen tycker jag att bilen är för dyr, även om den är väldigt bra.

I Sverige kommer prislappen på nya Mercedes-AMG G 63 att börja på 1,4 miljoner kronor.
G 500 med 422 hk (610 Nm) kostar från 1,1 miljoner.
Senare i år kommer modellprogrammet att utökas med dieseldrivna G 350 d.

Doug DeMuros totalbetyg på G63:an är 67 poäng av 100. Därmed kliver bilen upp på samma placering som Bentley Bentayga och före bilar som Jeep Trackhawk, Ford 150 Raptor och Range Rover.
– Mercedes har skapat en lyx-suv som slår de flesta konkurrenter, avslutar Doug DeMuro.