Vacker, sofistikierad och tysk…precis som en Hugo Boss-kostym.
Så beskrivs nya, uppdaterade Mercedes E-klass av biljournalisten Mat Watson. Men det måste väl finnas andra fördelar som ska få folk att köpa en bil för drygt 400 000 kronor?
– Ja, E-klass är en otroligt skön bil, man slappnar av bakom ratten, konstaterar han.
Se hela recensionen av E-klass i videon.
E-Klass är med totalt fler än 14 miljoner sålda exemplar den mest sålda modellserien i Mercedes-Benz historia. För många är den sinnebilden av en Mercedes: komfortabel, lyxig och proppad med ny teknik.
Nu har en uppdaterad version av sedanen och kombin kommit. Det syns visserligen små förändringar på utsidan, men den största skillnaden finns under skalet: nya och smartare system och drivlinor med effekter från 160 hk till 612 hk. Det finns faktiskt SJU olika laddhybrider att välja på.
Vi återkommer till drivlina senare. Motorjournalisten Mat Watson vill först bekanta sig med de nya, smarta systemen.
E-Klass var en av de första Mercedes-modellerna med avancerad självkörande teknik och här har det skett en hel del. När man låter bilen styra själv på landsväg så har bilen tidigare krävt att du med jämna mellanrum gör en liten rattrörelse för att visa att ”du är där”.
Den nya ratten i E-klass har istället sensorer i rattkransen som känner av dina händer – du behöver bara hålla i ratten för att visa att du är på plats. Gör du inte det börjar bilen varna innan den efter ett tag saktar av och till slut bromsar helt.
– Herregud, bilen blir arg på mig när jag tar bort mina händer, skrattar Mat Watson.
Och han imponeras även nya infotainmentsystemet MBUX, som låter föraren sköta många av bilens funktioner med rösten.
Som tillval kan MBUX navigation utökas med Augmented Reality där man ser skyltar och gatunamn inlagda på en kamerabild av vägen. MBUX lär sig också med hjälp av Artificiell Intelligens (AI) vem föraren är och vad hen gillar. Det gör att systemet själv kan föreslå musik att spela, platser att köra till eller personer att ringa upp.
Hur är bilen att köra då? Mat Watson testar en E450 med 3.0-liters turbosexa som genererar 367 hk och som får extra stöttning av ett mildhybridsystem.
– Den är faktiskt fantastisk, konstaterar Mat Watson. E-klass är skapad för att göra livet avkopplande och njutbart för förare.
– Automatlådan är snabb och följsam, fjädringen gör att man inte ens känner fartgupp och potthål.
– Av alla versioner finns det även en med 2.0-liters fyrcylindrig motor som ger 184 hk, men jag är glad att jag inte behövde testa den…
Mat Watsons summering är aningen annorlunda:
– Nya E-klass är vacker, sofistikierad och tysk…precis som en Hugo Boss-kostym.
Maths Nilsson är grundare av Carup.