Mercedes skrotar V8:an i nya AMG C63 och ger bilen en fyrcylindrig motor med laddhybrid. Så länge batteriet är laddad blir effekten maffiga 680 hästkrafter.
Stora motorer är klart utrotningshotade inom bilvärlden, och Mercedes är inget undantag. Nya AMG C 63 SE Performance tappar fyra cylindrar, men får ändå fler hästkrafter.
Den nya toppversionen får en tvålitersturbon på 476 hästkrafter och 545 Newtonmeter. Dessutom finns en elmotor som adderar 204 hästkrafter. Den totala systemeffekten blir 680 hästkrafter och 1020 Newtonmeter i vrid.
Även om bilen väger in på 2111 kg blir accelerationen upp till 100 km/h 3,4 sekunder. Toppfarten blir 280 km/h för den som väljer till AMG Drivers Package, annars är det stopp vid 250.
Fyran har ingen turbolagg, lovar Mercedes. Den har elektrisk hjälp, precis som på en Formel1-bil. Mercedes-AMG C 63 SE Performance är utrustad med bakhjulsstyrning som standard som första modell i C-klassen.
Den som hoppats spara bensin med att köra på el bör välja en annan bilmodell. Räckvidden på el är inte längre än 13 kilometer, men du kan i alla fall smyga iväg på morgonen utan att väcka grannarna.
El
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter