Prislappen för 160 000 misslyckade körprov kan vara 250 miljoner kronor om året. Nu vill Sveriges trafikskolor se en modell som ställer krav på säkrade kunskaper innan ett körprov kan bokas.
– Det är som att lura folk på pengar, det är skandal att det får fortsätta på det här viset, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på Trafiklärarutbildningen.
Trafikverket har en helt annan åsikt.
– Det ligger i deras agenda, det är inte konstigt att man behöver ett par försök, säger Sofia Lindahl kommunikationschef för förarprov på Trafikverket.
Sveriges trafikskolor vill se en förändring i körkortsutbildningen. Enligt dem släpper Trafikverket ofärdiga elever till förarprovet. Istället vill man att fler ska komma till körskolorna för att säkra kunskapskrav före uppkörningen. Den 23 september presenterar regeringens utredare ett nytt förslag på system för körkortsutbildning.
– Vi har räknat ut att det kostar 250 miljoner kronor om året för eleverna med underkända förarprov, säger trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, som är rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm och tidigare var ordförande för STR.
Enligt Sveriges trafikskolor misslyckas tusentals på uppkörningen på grund av bristfällig utbildning och att kunskaperna inte är säkrade. Istället vill man att fler ska komma till körskolorna och lära sig att köra bil. Trafikverket har en helt annan åsikt.
– Vi får se vad som står i utredningen. Men vi ska också säga att den svenska modellen är upplyft internationellt, man kommer hit från andra länder för att studera hur det går till här, säger Sofia Lindahl, kommunikationschef för Trafikverket förarprov.
Det argumentet biter inte på Jeanette Jedbäck Hindenburg. Idag kan en körkortselev gå raka vägen till Trafikverket och anmäla sig för en uppkörning utan några kunskapskrav. Det vill trafikskolorna se en ändring av.
– Staten har ingen spärr över hur många gånger de kan misslyckas. Egentligen borde de säga till dem som blivit underkända att gå till en trafikskola för att få hjälp, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Trafikverket håller inte med. Varje år gör omkring 300 000 människor körprovet.
– Det ligger i deras agenda, det är inte konstigt att man behöver ett par försök. Enligt statistiken klarar 55 procent provet vid första tillfället och redan vid det tredje är 85 procent godkända, säger Sofia Lindahl.
Trafikskolorna svarar med att de allra flesta underkända är de så kallade privatisterna.
– Det är 65 procent godkända från de som gått på trafikskola och 30 procent för privatisterna, men de här siffrorna går ner hela tiden och fortsätter att minska, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Faktum är att det är ganska jämnt mellan privatister och körskoleelever över godkända prov. Skillnaden ligger i de underkända.
– Det är en del som knappt suttit bakom ratten innan de kommer till körprovet, de kanske har fuskat sig igenom riskettan och del 2, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Den svenska körkortsmodellen har strävat efter att alla medborgare ska kunna ha möjlighet att ta körkort. Det ska finnas så få ekonomiska hinder som möjligt i vägen. Enligt Trafikverket ska körkort vara en möjlighet för samtliga medborgare.
– För människor med kognitiva problem kan det behövas ett par gånger innan de klarar provet. Ska inte sådana också ha möjlighet att ta körkort, säger Sofia Lindahl.
Så många godkänns och underkänns på körprovet
Antal godkända prov | Antal underkända prov | Antal prov | Andel godkända prov | |
2019 | ||||
Körprov B | 138 709 | 172 874 | 311 583 | 44,52 % |
Privatist | 60 105 | 130 601 | 190 706 | 31,52 % |
Trafikskola | 78 604 | 42 273 | 120 877 | 65,03 % |
2020 | ||||
Körprov B | 124 484 | 134 469 | 258 953 | 48,07 % |
Privatist | 53 738 | 99 092 | 152 830 | 35,16 % |
Trafikskola | 70 746 | 35 377 | 106 123 | 66,66 % |
2021 | ||||
Körprov B | 145 365 | 156 374 | 301 739 | 48,18 % |
Privatist | 66 256 | 115 641 | 181 897 | 36,43 % |
Trafikskola | 79 109 | 40 733 | 119 842 | 66,01 % |
2022 | ||||
Körprov B | 144 389 | 169 739 | 314 128 | 45,97 % |
Privatist | 68 785 | 127 638 | 196 423 | 35,02 % |
Trafikskola | 75 604 | 42 101 | 117 705 | 64,23 % |
2023 | ||||
Körprov B | 131 060 | 159 261 | 290 321 | 45,14 % |
Privatist | 63 523 | 119 803 | 183 326 | 34,65 % |
Trafikskola | 67 537 | 39 458 | 106 995 | 63,12 % |
2024 | ||||
Körprov B | 63 922 | 78 284 | 142 206 | 44,95 % |
Privatist | 31 351 | 59 125 | 90 476 | 34,65 % |
Trafikskola | 32 571 | 19 159 | 51 730 | 62,96 % |
Totalsumma | 747 929 | 871 001 | 1 618 930 | 46,20 % |
Andreas Jemn är journalist och författare.