Norges motsvarighet till Trafikverket varnar för en oroande växande trend. Vid första anblick ser det oskyldigt och trevligt ut – men det är både förbjudet och förenat med livsfara.
– När man gör sådant här visar man att man inte tar säkerheten på allvar. Det är skamligt, säger trafiksäkerhetsexperten Jan Harry Svendsen till Motor.no.
En oroande trend växer i Norge. Allt fler chaufförer kör omkring med framrutan täckt av pynt, teknikprylar och dekorationer vilket ökar risken för allvarliga olyckor. Trafiksäkerhetsexperten Jan Harry Svendsen från NAF (Norges automobilförbund) reagerar starkt när han ser bilderna på lastbilarna.
– Flera av förarna har inte någon sikt ut åt höger. En av de stora blindzonerna är just på höger sida av lastbilen. Där kan det stå en hel skolklass utan att föraren ser det, säger han till Motor.no.
Vid en av landets största gränsstationer Svinesund, stoppades nyligen ett utländskt långtradarekipage där sikten knappt fanns kvar. Från taket hängde stora gardiner och tärningar, på instrumentbrädan fanns ett föremål som liknade en kamera och mängder av småprylar. Exempelvis ett stort kors, rökelsebrännare och andra religiösa föremål som påminner mer om ett altare än en lastbils instrumentpanel. En annan lastbil hade dekorerats med bland annat drömfångare och vattenkokare.


Problemet är utbrett och myndigheterna möter förare som ofta saknar förståelse för att dekorationerna är förbjudna. Många menar att speglarna ger tillräcklig översikt, men kontrollchefen Bjørn Uno Rogneby vid Statens vegvesen beskriver en annan verklighet för Motor.
– Vi sätter oss i förarsätet och ser att de tappar en del av utsikten runt sig.
Vid kontrollerna får förarna körförbud tills all dekoration tas bort från rutan. Men många sätter snabbt tillbaka sakerna igen efter att ha lämnat kontrollplatsen.
– Vi har historik på vilka fordon som stoppas i våra kontroller. Många tunga fordon stoppas igen och igen för detta, säger Bjørn Uno Rogneby.

Men tillfälligt körförbud är det absolut lägsta straffet. I vissa fall så kan det bli mycket värre än så för den lastbilschaufför som ändå vill smycka framrutan.
– Eftersom vi har översikt över när de tidigare blivit stoppade kan de till slut bli polisanmälda. Man kan faktiskt bli anmäld redan första gången, säger Rogneby.
Både norska och utländska fordon förekommer, men enligt Rogneby är det vanligare att de värsta exemplen hittas bland utländska ekipage. Trafiksäkerhetsexperten Jan Harry Svendsen, som själv har lastbilskörkort, är kritisk till hur lättvindigt vissa förare ser på sitt ansvar.
– Man har ett särskilt ansvar för trafiksäkerheten när man kör ett ekipage på upp mot 50 ton och ibland ännu tyngre. När man gör sådant här visar man att man inte tar säkerheten på allvar. Det är skamligt.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.