Fartkamerorna växer som svampar ur marken. Trafikverket avtäcker 58 nya spridda över hela landet.
Radar i kameraskåpet mäter din hastighet på ett visst avstånd – när du är ännu närmare kameran tas bilden.
Ett stort antal nya fartkameror har dykt upp runt om i Sverige. I dagarna avtäcktes 24 fartkameror i Norrbotten. Av dem kommer 14 att stå i Piteå, medan övriga tio ska placeras längs sträckan mellan Älvsbyn och Vistträsk. Snart har Sverige 2700 fartkameror.
– Vi ska bygga ut med 200 platser årligen, det blir omkring 50 mil och som det ser ut nu fortsätter det till 2030, säger Eva Lundberg.
Även den klassiskt vackra Väg 9 som går utmed sydkusten mellan Trelleborg och Brösarp på Österlen kommer att få ett ordentligt tillskott. Här planerar Trafikverket att snart öppna hela 20 kameror, med ett intervall på bara fem kilometer mellan varje.
– Det här görs för att öka trafiksäkerheten. Men det går inte att säga var vi ska sätta upp kamerorna i framtiden. Det här är en färskvara som utgår från statistik, säger Eva Lundberg.
I Karlskrona kommun har man också fått ett rejält tillskott på hela tio kameror som ska vara klara innan årsskiftet.
– När vi bestämmer var kamerorna ska sitta går vi efter vissa parametrar. Vilken olycksrisk och flöde det finns, samtidigt vägtypen tillsammans med medelhastigheten inverkar, säger Eva Lundberg.
Längs E18 mellan Västerås och Hallstahammar är en sträcka som varit utsatt för olyckor och där trafiken varit tung.
– Det går inte att säga var kamerorna kommer att hamna i framtiden, allt det här beror på medelhastighet och hur mycket trafik som passerar, och det är färskvaror som kan förändras över tid, säger Eva Lundberg.
Trafikverket måste också samarbeta med andra aktörer när nya fartkameror startas. Detta gör att de inte kan säga var eller när nästa kommer att dyka upp.
– Det har också att göra med dragningen av el, det är arbete som kan ta dig och vi inte kan påverka från Trafikverket, därför kan vi inte svara på var kamerorna kommer upp härnäst, säger Eva Lundberg.
De nya fartkamerorna består av den gamla tekniken från 2008. Men nästa år kommer alla nya kameror i Sverige att bli Argus 4. Den har bättre bildkvalitet än den gamla, men metoden är densamma. Radarn i kameran börjar mäta hastigheten omkring 100 meter bort. När fordonet sedan är ungefär 14 meter från linsen tas bilden. Materialet skickas sedan till polisens ATK-sektion i Kiruna (Automatisk Trafikkontroll), där utredarna tittar på bilden och jämför med fotografier från körkort eller andra identitetshandlingar. Därefter skickas ett underlag ut till den misstänkta som får ta ställning till anklagelsen.
Här kommer de nya fartkamerorna upp:
E18 Västerås-Hallstahammar 4 stycken
Piteå: 14 stycken, varav två i den olycksdrabbade korsningen Sandhammar.
Väg 94 Älvsbyn-Vistträsk: 10 stycken.
Väg 9 Mellan Trelleborg och Brösarp: 20 stycken.
Karlskrona kommun: 10 stycken.
Tidigare i år har det satts upp:
Åtta kameror på väg 150 mellan Falkenberg och Torup, Falkenberg/Hylte och två kameror på väg 850 mellan Veddige och Väröbruk, Varberg.
Åtta nya trafiksäkerhetskameror längs vägar vid Färgelanda och Vänersborg, två kameror på väg 172 mellan Knotten och Färgelanda, Färgelanda. Fyra kameror på väg 173 mellan Västra Bodane och Dykälla, Vänersborg och två kameror på väg 2005 mellan Koppegården och Vargön, Vänersborg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.