Här är extrem-Porschen som slår det mesta i terrängen.
Restomod-specialisten Singer har tagit fram en modern tolkning av 80-talets rally-Porschar.
Minst 450 hk från den luftkylda boxersexan gör att du blir snabbast av alla i skogen.
Porschebyggaren Singer har slagit till igen. Nu visar de upp två otroligt läckra terrängbilar som är byggda med 911-karosser som bas. Inspirationen har hämtats från bilarna som var med i rally-VM och Paris Dakar-rallyt på 1980-talet. Två bilar har byggts: En vit för ökenrally och en röd för asfaltsrally.
Bilarna har byggts i samarbete med Richard Tuthill och ACS i Storbritannien och åt en kund åt Singer. Tuthill är inte vilken bilbyggare som helt, en Porsche han konstruerat vann Safarirallyt i Östafrika 2019. Han har tidigare byggt rallypreppade 911 RS-bilar.
Den vita Porschen är specialgjord för ökenrally och den röda ska klara tuffa asfaltslingor. Som alla Singer-bilar så är 911-bilar av generation 964 från 1990-talets början utgångspunkten. Terräng-Porscharna har gjorts om för att boxersexan ska få rejäl kylning och göra åtkomsten till mekaniska komponenter enklare vid rallykörning. Markfrigången är också rejält mycket högre än hos en vanlig 911.
Fjädringen är en helt annorlunda historia än på sportbil-Porschen. Däcken är riktigt tjocka BF-Goodrich terrängdäck som sitter på 8×16 smidda aluminiumhjul.
Motorn är förstås en luftkyld boxersexa. Volymen är 3,6 liter och motorn är försedd med två turboaggregat. Det innebär minst 450 hk och 569 Nm. Bilarna är fyrhjulsdrivna och växlas via en sekventiell låda.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter