De nya EU-reglerna Euro 7 kommer att innebära slutet för förbränningsmotorn redan år 2025.
Tyska bilindustrin varnar för att de skärpta avgasvärdena gör det omöjligt att tillverka bensin- och dieselbilar.
– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det”, säger Hildegard Müller, chef för branschföreningen VDA, till DPA.
Nästa år ska EU-kommissionen presentera nya gränsvärden för den framtida Euro 7-utsläppsnormen. Jämfört med nuvarande Euro 6-standard kommer normerna att skärpas rejält. Euro 7-normen ska träda i kraft 2025.
Nu varnar experter från den tyska bilindustrin att de nya reglerna kommer att innebära förbränningsmotorns död i Europa.
Främst är det gränsvärdena för koldioxid och kväveoxid som ska skärpas. Dessutom ska bilarna klara gränsvärdena under alla förhållanden.
– Med införandet av den planerade Euro-7-standarden kommer EU-kommissionen de facto att förbjuda bilar med förbränningsmotorer från 2025 , säger chefen för tyska branschföreningen VD , Hildegard Müller, till DPA.
Enligt VDA handlar det om att bilar med förbränningsmotor ska vara praktiskt taget utsläppsfria i alla situationer. oavsett om bilen drar släpvagn eller körs i höga berg.
– I stället för ett förbud behöver vi innovationer och investeringar i e-bränslen och bränsleceller. Problemet är inte förbränningsmotorn utan bränslet. EU fokuserar på elektromobilitet. Hittills har det dock saknats tillräcklig laddningsinfrastruktur för de nya elbilarna – över hela Europa, varnar Hildegard Müller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter