Kriget om världens starkaste och lättaste elmotor är i full gång. Brittiska Helix har utvecklat en elmotor på 940 hästkrafter som bara väger 28 kg. Motorn kommer att hamna i en ny hemlig hyperbil – som ryktas vara nya Lotus Evija.
Koenigegg berättade i förra veckan att det tagit fram en ny elmotor vid namn Dark Matter som endast väger 39 kg och ger en effekt på 800 hästkrafter och som hamnar i nya Koenigsegg Gemera. Nu presenterar brittiska Helix en ännu vassare elmotor som ska hamna i en ny hemlig hyperbil. Elmotorn som kallas SPX177 sägs ge upp till 1000 hästkrafter och ska endast väga 28 kg. Bilen ska kunna ha fyra elmotorer.
Motorn har utvecklats under ledning av chefsingenjör Derek Jordanou-Bailey som tidigare jobbat med F1-motorer hos Mercedes-AMG.
– Den är liten och väger bara 41 kg, inklusive växelriktaren på 13 kg. Det är en 2x 3-fas motor, så dess ström delas över två växelriktare, ett nödvändigt tillvägagångssätt för att möta fasströmkraven vid “normala” DC-spänningar vid denna extremt höga effektnivå. Både motorn och växelriktaren har extremt hög effekttäthet. Sex högspänningskablar ansluter växelriktaren till motorn, säger Derek Jordanou-Bailey.
Motorn har utvecklats för en hemlig hyperbilstillverkare och kommer att ge 870 hästkrafter i den nya superbilen, men under tester har den gett 940 hästkrafter i testbänken. Den skulle ha kunnat ge ännu mer effekt, men Helix uppger att de inte pressade motorn. Helix uppger att effekten per viktenhet i motorn är sju gånger större än drivlinan hos nya McLaren Artura, även om batteriet förstås väger mer än Arturas bränsletank.
Vilken hyperbil det handlar om som ska få Helix nya motor är fortfarande hemligt. Men vissa rykten pekar mot att det är Lotus Evija som ska få fyra stycken av de rekordstarka elmotorerna. Men Lotus Evija skulle ”bara” få 2000 hästkrafter, men kanske trimmas motorerna ner en aning, eller så får Lotus nya elektriska hyperbil mer hästkrafter än vad som sagts. Bilen ska börja levereras nästa månad på Monterey Car Week till köparna. De 130 exemplaren sägs vara slutsålda sedan länge.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter