Nya BMW 550e – vrålstark laddhybrid med rak sexa

BMW:s nya 5-serie kommer som elbilen i5. Men det går också att få den som laddhybrid, med både förbränningsmotor och elmotor. Värstingen får en rak sex och elmotor på sammanlagt 489 hästkrafter. 

Igår hade nya BMW 5-serie världspremiär, och inledningsvis går det bara att beställa elbilen i5 i Sverige.  Elbilen BMW i5 finns som bakhjulsdrivna i5 eDrive40 med 340 hk och en räckvidd på upp till 582 kilometer och som en fyrhjulsdrivna i5 M60 xDrive med 601 hk från två elmotorer och en räckvidd på upp till 516 kilometer. 

5-serien med förbränningsmotorer kommer till att börja med till Europa som 520i och som 520d och 520d xDrive.  Under våren 2024 kommer två laddhybrider: den bakhjulsdrivna 530e och 550e xDrive med fyrhjulsdrift. Redan nu kan vi berätta om specifikationerna för laddhybriderna.  

Instegsmodellen för laddhybridversionen av BMW 5-serie är 530e. Precis som 520i har den en 190 hästkrafters fyrcylindrig motor. Här samverkar bensinmotorn med en elmotor på 184 hästkrafter.

Systemeffekten är 299 hk och 450 Nm, som skickas direkt till bakhjulen via en åttastegad Steptronic Sport automatlåda. 530e accelererar från stillastående till 100 km/h på 6,4 sekunder. Toppfarten är 230 km/h. Det mest intressanta förstås räckvidden: Bilen kommer hela 102 km på el tack vare ett 19,4 kWh batteripaket. 

Den mest kraftfulla laddhybriden i BMW 5-serie är 550e xDrive. Bilen kombinerar en rak treliters sexa på 313 hästkrafter och 450 Nm med en elmotor på 197 hästkrafter. Systemeffekten för BMW 5-serie 550e xDrive är 489 hk och 700 Nm. tillräckligt för att bilen ska nå en hastighet på 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten är 250 km/h. Räckvidden är 90 km. 

Några av de mest spännande motornyheterna lanseras inte i Europa. Till exempel är 530i xDrive och mildhybriden 540i xDrive förbjuden frukt i Europa. 540i xDrive sex cylindrar och 381 hk.