Porsche vill förbättra förbränningsmotorn för att hålla den vid liv. Nu har de uppfunnit en ny tvådelad kolv med inbyggda oljekanaler. Fördelarna är flera.
Porsche satsar återigen hårt på förbränningsmotorer. Efter att ha haft som mål att sälja 80 procent elbilar år 2030 svängde sportbilstillverkaren. De kommer att satsa 9 miljarder kronor i år på utvecklingen av förbränningsmotorer. Flera modeller med bensinmotorer skulle läggas ner. Men Porsche har svängt och flera elbilsmodeller tros även komma med bensinmotorer.
Nu kommer nyheten att Porsche tagit patent på en ny revolutionerande kolv. Trots att förbränningsmotorn uppfanns för mer än 145 år sedan finns potential för nya förbättringar. Porsche har nu tagit patent på en ny tvådelad kolv, avslöjar Carmoses. Porsches patentansökan avslöjar en kolv bestående av två delar. En separat kolvkrona sätts ihop med ett nedre kolvnav med hjälp av expansionsskurvar.




Fördelarna är flera och kan ge förlängt liv till förbränningsmotorer. Genom den unika tvådelade designen kan Porsche integrera nya oljekanaler i kolven och ge den kraftigt förbättrad kylning. Den kan dessutom göras lättare. Kolven får inbyggda oljekanaler där olja aktivt kan sprutas in.
Det gör att den kan led bort värme från förbränningen på ett effektivare sätt. Den får även sekundära oljekanaler med passiv kylning tack vare oljedimma. Dessutom uppges kolven få en förbättrad anslutning till vevstaken som ytterligare ska förbättra motorns effektivitet.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter