Ny super-Audi ska ge svenskarna segern i Dakarrallyt

Nu laddar Audi och svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist om för seger i Dakarrallyt. 
Elektriska rallybilen Audi RS Q e-tron visas upp i kraftigt förbättrad version. 
Redan i början av oktober testar svenskarna vad nya E2 går för i Marockos ökenrally.

Audi RS Q e-tron var den första elektriska rallybilen i Dakarrallyt. Eller ska vi kalla den laddhybrid, det finns en motor längst bak som kan ladda batteriet, för i öknen finns i laddststationer.

Redan i vintras hade bilen avsevärda framgångar med tre team. Svenska teamet Mattias Ekström och Emil Bergkvist kom på nionde plats, bäst av de tre Audi-teamen. 

Nu laddar Audi om och visar en förbättrad version kallad Audi RS Q e-tron E2 inför nästa års Dakarrally. Och nu kan elbilen bli farlig för seger. Karossen är helt ny och har en förbättrad aerodynamik som hjälper till att sänka vikten och tyngdpunkten. Luftmotståndet är 15 procent lägre än tidigare. Och den tidigare så överviktiga elbilen har bantats rejält.

Ny programvara har dessutom ökat effektiviteten i den elektriska drivlinan. Förbättringar har också gjorts för att förenkla i förarmiljön och vid däckbyte. Den vidareutvecklade RS Q e-tron har nu fått tillägget E2 som är hämtat från den legendariska Audi Sport quattron i sin slutliga evolution i Grupp B rallyt på 1980-talet.

– Jag tycker bilen ser sportigare ut, mer som en racerbil, säger Mattias Ekström.

Tre team kommer att medverka i såväl Marockos ökenrally i oktober, som i Dakarrallyt i 2023. Förutom vår svenska duo kör Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz för Audi.

– Vi gjorde en lyckad debut i Dakar med Audi RS Q e-tron och tog våra första etappsegrar i en för oss ny motorsportdisciplin”, säger Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. 

– Hela teamet arbetar perfekt tillsammans och drar åt samma håll. Som vanligt i ett så tidigt skede kom förare, passagerare och teknikerna snabbt överens om nästa utvecklingsmål. Resultatet är sammanfattat i ett nytt evolutionspaket – RS Q e-tron E2.

För att uppfylla reglementets interiörmått är förarplatsen, som tidigare smalnade av mot taket, betydligt bredare. Även fram- och bakpartiet har fått helt ny design för att förbättra luftflödet. Visserligen måste prototyperna i T1U nu väga 2 100 istället för 2 000 kg. Men med tanke på att den första generationen RS Q e-tron var överviktig, var det fortfarande nödvändigt att spara flera dussin kilo. Bilens tyngdpunkt har dessutom sänkts.

Den elektriska drivlinan i Audi RS Q e-tron E2 utgörs av en energiomvandlare som består av en förbränningsmotor och generator samt ett högspänningsbatteri och två elmotorer på fram- och bakaxeln. 

En punktering kan lösas på bara ett par minuter. Enkla, platta och lätt avtagbara karossdelar ersätter de tidigare skrymmande täckkåporna för reservhjulen på sidorna. De nya tioekrade fälgarna från partnern Rotiform är betydligt enklare att greppa vid ett däcksbyte.