Så här lurar Tesla facket igen. Experten visar hur elbilstillverkarens fräcka kupp mot IF Metalls åtgärder. Nu får ägarna själva montera registreringsplåtar på sina bilar.
– Det är uppenbart att fackets åtgärder för att göra det svårt för Tesla att bedriva sin verksamhet fullständigt har slagit fel, säger Fredrik Grufman.
Konflikten mellan IF Metall och Tesla har pågått i över ett år. Facket kräver att Tesla undertecknar kollektivavtal. Men de vägrar och hänvisar till att det är en global policy – även om det visat sig att Tesla faktiskt har kollektivavtal på flera platser i världen, däribland Frankrike.
– Det märkte vi häromdagen då vi hämtade ut vår åttonde Tesla Model Y som vi snart sätter som lånebil på firman. Ett mycket uppskattat tillskott till vår lånebilsflotta.
Fredrik Grufman har följt med i konflikten mellan Tesla och de svenska fackföreningarna.
– Eftersom IF Metall blockerar Tesla, och Seko sympatistrejkar så har det varit allmänt känt att Tesla inte kunnat få fram varken post eller nummerskyltar till sina nya bilar. På något sätt har de dock ändå lyckats runda regelverket, så trots blockaden har skyltarna ändå hamnat på bilarna de senaste åren.
Han fick själv bevittna hur Tesla gör för att leverera registreringsskyltar trots att facket kämpar för att blockera dem.
– Nu verkar det dock som att det kryphålet är igentäppt eftersom bilarna levereras utan nummerplåtar sedan en tid tillbaka.
Tesla struntar helt i nationella traditioner. I Sverige har fackets möjligheter till stridsåtgärder varit en av grundbultarna i byggandet av välfärdssamhället.
– Det hindrar dock inte Tesla från att runda det nya hindret eftersom ersättningsskyltar beställs direkt till den nya ägaren. Man tar således med sig skyltarna till utlämningsstället och monterar dit de själv, eller får hjälp av personalen på plats om man inte känner sig bekväm med den manövern.
Facket måste göra något drastiskt. Deras åtgärder fungerar inte när Tesla hela tiden kan utnyttja systemet för att komma runt hindren.
– Således kan man frankt dra slutsatsen att blockaden fortfarande inte hindrar Tesla från att bedriva sin verksamhet, eller som man säger på engelska, det är “business as usual”. Sekos blockad resulterade i en minuts extra arbete från vår sida, mer än så blev det inte.
Vi söker IF Metall för en kommentar, men de har ännu inte återkommit.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.