Batteriets hållbarhet brukar vara en av de främsta invändningarna mot elbilar. Många tror att de åldras lika fort som en mobiltelefon. Men ny forskning visar att det är totalt fel.
Bland de som ännu inte blivit frälsta och bytt till elbil finns det många anledningar att tvivla på elbilarnas förträfflighet. Hög inköpskostnad, räckviddsångest och inte minst att batteriet inte kommer hålla hör till de vanligaste invändningarna mot elbilar. Många tror felaktigt att ett elbilsbatteri åldras lika snabbt som det du har i mobiltelefonen.
Men nu visar ny forskning från Recurrent Auto att batterierna håller bättre och åldras mindre än vad många trott. Recurrent Auto har studerat 15 000 elbilar från årsmodell 2011 och framåt och kom fram till att bara 1,5 procent behövt byta batteri, frånsett återkallelser från tillverkare.
De bilar som oftast behöver byta batterier är äldre Tesla Model S av de första årsmodellerna och äldre Nissan Leaf. Hyundai Kona och Chevrolet Bolt ligger ännu högre i statistiken, men det beror på återkallelser. De bilar som har minst andel batteribyten är Tesla Model Y, Model 3, Audi e-tron och Tesla Model X. Priset för att byta batteri på olika elbilar varier från 53 000 kronor till 220 000 kronor.
Det är inte ovanligt att elbilsbatterier jämförs med batterier i mobiltelefoner, men enligt Recurrents forskare är jämförelsen totalt fel, då elbilsbatterierna är betydligt mer hållbara.
– Spekulanter på begagnade elbilar oroar sig för att bilbatteriet kommer att försämras lika snabbt som ett mobiltelefonbatteri och inte ska kunna hålla laddningen efter några år. Det är ingen bra jämförelse eftersom elbilarnas batteripaket är komplex teknik med batterihanteringssystem som noggrant reglerar saker som laddning och temperatur. Vår forskning visar att batterierna håller bättre än förväntat och byten är inte en automatisk överraskningskostnad för ägare vid 16 000 mil, säger Recurrents forskare Liz Najman.
En annan viktig slutsats i studien är att batteriernas degradering inte är linjär. Den största försämringen sker under bilens 3200 första mil, sedan försämras de i regel väldigt lite fram till 16 000 mil. De flesta elbilar har 90 procent av batterikapaciteten kvar vid 16 000 mil. Mätningen är gjorde efter den räckvidd bilarna själva visar, så viss felmarginal kan finnas, men siffran är i hög grad relevant för bilens brukare. Vissa tidiga årsmodeller av Nissan Leaf hade problem med batterikemin, men bilen fick snabbt bättre batterier och har idag idag åldersproblem.
Två nyare elbilsmodeller är Ford Mustang Mach-E och Hyundai Ioniq 5. När det gäller Ford har batteriet till och med blivit bättre efter ned inledande nedgraderingen. Hos Hyundai har batteriet inte försämrats alls efter en mindre inledande försämring.
Enligt studien finns det flera saker elbilsägare kan göra för att undvika att batteriet försämras, i första hand handlar det om att undvika kemiska reaktioner genom fysisk stress. Batteriet gillar inte extrem värme, så kan det vara en god idé att parkera i skuggan i varma länder och kyla ned batteriet innan laddning. Batteriet gillar heller inte kyla, men alla elbilar har inbyggd uppvärmning för att hindra att batteriet laddas när det är för kallt.
För den som vill minimera batteriets nedgradering är det också bra att snabbladdare det så lite som möjligt med högspänning, vanlig hemmaladdning är bättre för batteriet. Det bästa är också att inte ladda batteriet helt fullt. Kan du oftast hålla laddningen runt 50 procent är det idealiskt, för där är batteriet mest kemiskt stabilt. Om du inte behöver maximal räckvidd är det optimala att bara ladda till 50 procent och inte ladda ur det till mer än 20 procent, i alla fall enligt Recurrent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter