Nu kommer beskedet när försäljning av bensin- och dieselbilar ska förbjudas i Sverige – och när fossila drivmedel kan vara helt utfasade.
Ett förslag till nationellt förbud har utretts av Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar.
– Utredningen kommer 1 juni, det blir en presskonferens som regeringen kallar till, säger Sven Hunhammar till CarUp.
För 1,5 år sedan fick Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar uppdraget från regeringen att utreda ett nationellt förbud mot fossildrivna bilar och att föreslå ett årtal för när fossila drivmedel kan sluta att säljas. Från början var det tänkt att utredningen skulle presenteras den 1 februari, men Sven Hunhammar fick fyra månaders respit på grund av coronapandemin och personalavhopp. Nu närmar sig ödets minut för bensin- och dieselbilar samt fossila bränslen i Sverige. Sven Hunhammar bekräftar för CarUp att utredningen blir klar i tid till det nya datumet och kommer att presenteras den 1 juni på en presskonferens tillsammans med regeringen.
Målet med utredningen är att Sverige ska klara åtagandet att komma ner till nettonollutsläpp till 2045. När fossilbilsförbudet föreslås träda i kraft är ännu inte offentligt, men det har tidigare talats om 2030. Enligt uppgifter kommer dock utredningen att göra undantag för laddhybrider som ska få säljas när förbudet mot nya bensin- och dieselbilar har trätt i kraft.
Förutom förslag på datum när försäljningen av bensin- och dieselbilar och fossila drivmedel upphör ska utredningen komma med förslag på hur förbudet kan införas och vilka åtgärder som behövs. Utöver ett nationellt förbud i Sverige har Hunhammar analyserat hur ett EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar och en utfasning av fossila drivmedel kan åstadkommas.
– Jag är ”ensam utredare”, men har haft hjälp av ett sekretariat och en expertgrupp, så jag är verkligen inte ensam, berättar Sven Hunhammar för CarUp.
Utredningen tillsattes av Per Bolund när han var biträdande finansminister. Det är oklart om han kommer att presentera den tillsammans med Sven Hunhammar nu när Bolund är miljöminister.
Hittills har möjligheten till nationella förbud mot bensin- och dieselbilar samt fossila bränslen krockat med EU-regelverk. Därför tittar utredningen på hur EU kan komma att ändra på reglerna för nationella förbud.
Sedan tidigare har Norge infört ett förbud mot bensin- och dieselbilar från 2025. Storbritannien har 2030 som gräns. Slovenien, Island, Nederländerna, Irland och Danmark arbetar mot 2030 som måldatum för ett förbud. Norge är i dag ledande på elektriska bilar och mer än halva nybilsförsäljningen utgörs av elbilar.
Flera biltillverkare stödjer planerna på att förbjuda bensin- och dieselbilar. Bland annat har Volvos vd Håkan Samuelsson uttalat att ett förbud vore bra för att påskynda omställningen till mer klimatsmarta bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter