Northvolt-grundaren Peter Carlsson varnar nu för att batteriindustrin är en tickande klimatbomb som skövlar regnskog och förpestar floder.
– Om vi fortsätter med det kommer batterier bara att vara ett nytt, innovativt sätt att skapa samma gamla utsläpp, skriver Peter Carlsson.
Batterier ses som många på lösningen på klimatkrisen genom att de kan skapa fordon och andra maskiner som kan drivas klimatsmartare, så länge energin görs utan stora koldioxidutsläpp. Nu varnar Northvolts grundare Peter Carlsson för att en stor del av batteriindustrin är lika klimatförstörande som den gamla industrin. Kinesiska företag som Företag som CATL, BYD och Eve pekas ut som ett problem.
– Koldioxidavtrycket för kinesiska batterier är oroande stort: någonstans mellan 100 och 130 kilo koldioxid per kilowattimme. Det betyder att den globala batteriindustrin är på väg att skapa ett årligt koldioxidavtryck som är ungefär hälften så stort som Tysklands. Om vi fortsätter med det kommer batterier bara att vara ett nytt, innovativt sätt att skapa samma gamla utsläpp, skriver han i en gästkrönika i The Economist.
Enligt Peter Carlsson har regnskog skövlats och floder förpestats vid byggen av nickelförsörjningskedjor i Indonesien, som görs av kinesiska företag.
– För att ta ett exempel gör kinesiska företag för närvarande stora investeringar i Indonesien och skapar världens snabbast växande nickelförsörjningskedja. Regnskog har avverkats för att bygga stora dagbrott, med dieselgeneratorer som energikälla och för att kassera avfallsprodukter, såsom syror och mycket förorenat vatten, i floder och hav. Naturligtvis ger det lågpris nickel och billiga batterier, men till vilken total kostnad? skriver Peter Carlsson.
Men det går att köra miljövänliga och klimatsmarta batterisatsningar, och föga förvånande så anser Peter Carlsson att Northvolt själva är en del av lösningen. Batterifabriker bör för det första byggas där det finns klimatneutral energi, som i Sverige. För det andra måste industrin börja bygga helt cirkulära flöden, genom att skapa slutna system där alla skadade och uttjänta batterier kan återvinnas till material för nya batterier.
– För det tredje behövs mer arbete med batteriteknik. Högre energitätheter och snabbare laddning står högt på biltillverkarnas önskelistor. Dessa mål uppnås med högre nickelhalt i katoden och mer kisel eller litium i anoden. Löftet om eldriven flyg är den starkaste drivkraften för dessa superpresterande celler – men de driver efterfrågan på nickel och litium allt högre, uppger Carlsson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter