Northvolt ska göra elbilsbatterier av trä. Tillsammans med Stora Enso utvecklas batterier där grafit ersatts av hårt kol från träbaserat lignin.
Grafit är en av de största beståndsdelarna i ett elbilsbatteri. Ungefär 28 procent av batteriet består av grafit. Idag processas och bryts nästan all grafit i Kina. Det vill Northvolt och Stora Enso ändra på.
De planerar att börja tillverka grafit från träbaserat lignin från svenska och finska träd. Målet är att ta fram ett batteri med en anod helt från europeiska råvaror, uppger de.
– Vi utforskar en ny källa till hållbart råmaterial och utökar den europeiska batterivärdekedjan, samtidigt som vi utvecklar en billigare batterikemi, säger Emma Nehrenheim, miljöchef på Northvolt i ett uttalande.
Lignin är en av de största källorna till förnybart kol. Ämnet finns i cellväggarna hos alla växter, 20-30 procent av ett träd består av lignin.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter