Dörrhandtag på utsidan saknades och Cybertruckens dolda komplicerade nödöppnare gjorde att de inte kunde öppna dörrarna när strömmen gick. Nu stäms Tesla efter tragedin som tog tre ungas liv.
– Hon var vid liv efter kraschen. Hon ropade efter hjälp, säger familjen till en av de omkomna.
En dödsolycka i Kalifornien har väckt starka reaktioner. Tre unga människor brann inne när en Tesla Cybertruck kraschade och fattade eld. Nu stämmer familjen till en av de omkomna Tesla och pekar på bilens dörrkonstruktion som avgörande för tragedin, skriver The Guardian.
– Hennes död gick att förhindra, säger föräldrarna till Krysta Tsukahara som var en av de omkomna.
– Tesla hade upprepade och direkta varningar om att beroendet av elektroniska dörrsystem skapade en allvarlig risk för att människor skulle bli instängda. Ägare, förbipasserande och räddningspersonal har dokumenterat fall där personer i Tesla överlevt själva kraschen men inte kunnat ta sig ut när strömmen försvann och bilen började brinna, står det i stämningsansökan enligt The Guardian.
Carup har skrivit om händelsen tidigare. Det var natten den 27 november förra året, dagen före Thanksgiving, som olyckan inträffade i staden Piedmont. Cybertrucken körde i hög fart, slog i ett träd och började brinna. Fyra personer fanns i bilen. En förbipasserande vän lyckades slå in en ruta och dra ut en av dem. Men tre andra blev kvar i elden och omkom.
En av dem var 19-åriga Krysta Tsukahara, som var hemma från college för att fira helgen med sin familj. Hennes föräldrar har nu lämnat in en stämning mot Tesla. De menar att dottern hade överlevt om det funnits en fungerande nödutgång.
– Hon var vid liv efter kraschen. Hon ropade efter hjälp. Och kunde inte ta sig ut, säger Krystas föräldrar.

När elen slås ut i en Cybertruck går de elektriska dörrarna inte att öppna. För passagerarna bak finns bara en dold kabel under dörrens förvaringsfack. Den är svår att hitta även i dagsljus, ännu mindre i en brinnande bil. Utifrån är det inte heller lätt. Teslas berömda infällda handtag ligger slätt mot karossen och kräver ström för att fungera. När bilen är strömlös är dörrarna i praktiken låsta.

Advokaten som företräder familjen menar att Krysta inte dog av själva kraschen utan av röken och lågorna som följde. Vittnen har berättat att hon ropade på hjälp efteråt, men aldrig lyckades ta sig ut.
– Den här bilens konstruktion svek Krysta.Det fanns ingen fungerande, tillgänglig manuell nödöppning eller nödlösning för henne att ta sig ut, säger Roger Dreyer, advokat för familjen Tsukahara.
Tesla har tidigare lyft fram sina flush-handtag som en del av märkets futuristiska design.Men konstruktionen har länge ifrågasatts av säkerhetsexperter och står nu i centrum för en rättsprocess som kan få stora konsekvenser för företaget. Tesla har inte uttalat sig om stämningen. Stämningen kommer bara ett par veckor sedan två nioåringar och en pappa dog i en liknande tragedi med en Tesla i Tyskland.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.