Nissan kan vinna kapplöpningen om solid state-batterier. Nya sportbilen GT-R kan bli först.
– Den kommer att minska kostnaderna eftersom det krävs mindre material, säger Ivan Espinosa, vice VD för Nissans globala marknad, till Autocar.
De nya Solid State-batterierna kommer att få sitt eldprov i Nissans nya sportbilar. Senast 2028 tänker man ha dem i serieproduktion och användas i den nya Hyper Force-serien, som efterträder GT-R. Enligt Nissan är det ett perfekt sätt att verkligen pröva tekniken. Eftersom Solid State-batterier ska ge mer kraft passar deras dynamiska kvaliteter väldigt väl i fordon med hög prestanda.
Solid State-batterier består av fasta elektrolyter, till skillnad från klassiska litiumbatteri där de är flytande. Enligt ingenjörerna ger det mer kraft, längre räckvidd och dessutom går de snabbare att ladda.
– Till en början kommer de kanske att bli dyrare att tillverka, men eftersom det krävs mindre material i produktionen så kommer kostnaden att sjunka, säger Ivan Espinosa.
I framtiden ser Nissan också en bredare användning av Solid State-batterier än bara sportbilar. Eftersom de är mindre är det lättare att montera i till exempel småbilar, samtidigt som de ger mer plats i fordon som SUV.
– Ni kan föreställa er vilken nytta det blir när man kan packa samma mängd energi på halva utrymmet, säger Ivan Espinosa.
Nissan har utvecklat den här tekniken vid sin anläggning i Yokohama. Man är nu i full gång med att förbereda en storskalig produktion.
Andreas Jemn är journalist och författare.